Saturday, April 19, 2014

Takut Ambil IELTS??

Assalamualaikum wbt. Alhamdulillah sgala puji bagi Allah yang Maha Mengetahui lagi Maha Penyayang.

Kenapa tajuk "Takut ambil ielts" menjadi entry ana pada kali ni? Sebab memang serius ana takut untuk ambil ielts krn ana x pndai sangat english. Takut x lepas, nanti duit xcukup nak repeat, kenkangan masa memandangkan result ielts keluar lambat jugak & etc bermain di benak fikiran ana sbelum ini. Tapi yakinlah, Allah sebaik-baik penolong sebaik-baik penyayang bagi orang yang berusaha. Alhmdulillah, ana lulus ielts requirement bagi KPT dan juga Uni.

Ana sat for ielts pada 5 April 2014 di IDP KL. and ini result ana. Alhamdulillah.




TIPS for IELTS

Memandangkan ana hanya prepare dalam 20 hari sebelum exam (tu pom tolak hujung minggu xsempat study), ana all out buat buku IELTS 7, 8 & 9. Secara jujur IELTS 9 sangat susah, ase macam nak putus asa dah. Tapi sebenanrya bila kita latih diri kita dengan exercise yang susah, kita akan lebih prepare dan dah latih minda kita how to manage time bila soalan tu susah terutamanya bahagian reading. Sebb reading somtimes paragraph tu panjang berjela sampai x larat nk bace.tmbah x faham lagi.hehe. tapi jangan putus asa. Ana paksa sikit diri ana untuk buat semua exercise dalam buku2 ini walau xsempat nk buat semua. In sha Allah, Allah Maha Mengetahui hambanya yang berusaha.

IELTS 7, 8 & 9
DUa buku di bawah pula bagi ana sangat bagus kerana buku ini boleh guide kita step by step. Example, Buku Barron akan ajar step by step untuk writing. Macam mana kita nk create intro, thesis statement, topic sentences sampai conclusion. Bagi sesiapa yang mungkin dah agak lupa nk buat start esei macam mana, boleh lah cari buku ni. Dua buku nie jugak bagi panduan terperinci untuk speaking, listening dan juga reading. Ana highly recommend sahabat sahabat yang nak ambil IELTS agar ade buku dua dibawah ni.

Target Band 7 & Barron's
 WRITING

1. Banyakkn buat latihan.
2. Kalau xsempat macam ana, banyakkan bace cth cth esei specific bagi part 1 & 2. Saya ade cth kumpulan esei part 1 dan part 2. (Sesiapa berminat boleh letak email kat comment nti saya send)
2. Kalau sempat, hafal lah  words sinonim dan gunakan words yang jarang digunakan. Cth food : cuisine
3. Dalam exam: divide time betul-betul antara part 1(20 m) & 2 (40 m). Kalau sempat habes, semak betul2 grammar. Dalam case ana, ana habes tulis ayat terakhir part 2, mase habes, xsempat nak cek.

SPEAKING

1. Berlatih bercakap sendiri. kalau ade kawan boleh minta kawan jadi examiner tanyakan soalan pada kita. ana berlatih sorang2 sebab xde kawan sebilik.
2. Sambil jalan or drive balikdari kerja@ pergi shopping, cuba praktis dalam hati or secara perlahan. Bayangkan kita menerangkan kepada tourist tentang bangunan, shopping complex, makanan popular di tempat kita dan etc. Just untuk familiarkn diri kita dengan bercakap.
3. Dalam exam, greet the examiner. Senyum dan bagitau pada diri kita sendiri, aku boleh aku mampu. Insha Allah kekuatan t akan muncul dengan sendirinya dengan bantuan Allah.

READING
1. Berlatih dengan masa. Divide paragraph 1: 15 minit, paragraph 2: 20 minit, paragraph 3: 25 minit. (kenapa?-sebab biasanya paragraph pertama senang dan yang ketiga paling susah)
2. Setkan dalam minda nak kena betul berapa untuk dapat cth 7.5 for reading
3. Setiap kali dapat score, tulis kata-kata semangat untuk diri.
4. Dalam exam, kalau xdapat jawab sesuatu soalan, jangan ambil masa banyak, terus pegi pada soalan next.
5. Tenang, kalau ase susah sangat, istifar dan doa.

LISTENING
1. Berlatih & berlatih buat latihan listening.
2. Mase exam: fokus.



SOALAN IELTS ANA dapat

Writing PArt 2: Fenomena tukar kerjaya adalah sesuatu yang biase berlaku zaman sekarang. Apa pendapat anda, adakah hal ini postive atau tidak?

Speaking:
Part 1: Introduce yourself, suka cycling x? benefit online shopping
Part 2: Website yang selalu kamu layari. Apa, Kenapa tc
part 3: What is the most visited website by teen in ur country, why, do you use fb, guna tenet harmful or not etc..

Tips for IELTS memang kalian boleh dapatkan secara details dari dua buku yang ana suggestkn di atas.

Apa yang ana lebih concern adalah, kita kena yakin kita boleh. Tak kesah level bi kita takat mana, yang penting adalah praktis dan praktis. In sha Allah, jika ana boleh, kalian jugak boleh. Mungkin mase untuk buat exercise x banyak krn masing-masing ada komitmen dengan kerja etc, tapi in sha Allah boleh. All out dan hargai betul2 bila tiba masa terluang untuk buat latihan ielts. Setkan setiap hari, latihan apa yang kita nak buat. Mungkin hari ni nak buat reading dan listening, esoknya buat writing dan speaking.

Lepas exam, doa lah agar pemeriksa dilembutkan hati dari segi markah dan juga agar kita diberikan resuz yang baik. In sha Allah, Allah Maha Penyayang. Ana memang xdpat jawab. Lepas habes exam call ma n ayah ckp, akak xdapat jawab dan rase xlepas, nk prepare ambil kali kedua. Ana cakap kat ayah, "Ayah Allah je mampu tlg akak, Allah je mampu. Ayah n ma doakan ye".

Alhmdulillah, Allah memang Maha Mendengar, Maha Mengetahui. Namun, jika xlepas kali pertama sekalipom, yakinlah, Allah sebaik-baik perancangan. Never give up.



Suasana EXAM IELTS 

Pada hari exam, IDP ade sediakan pensil dan juga pemadam, tapi kita kena minta. Xdibenarkan guna mechanical pensil dan kalau bawa pensil sendiri pun ok. 2 part pertama; reading, listening akan guna pensil , manakala writing pula saya dimaklumkan boleh guna pensil @ pen. Saya guna pensil untuk writing bimbang comot. Speaking pula x perlu bawa apa apa. Nti diorang akan bekalkan kertas dan pensil untuk part 2 speaking. So jangan bimbang.

Exam akan start dengan part listening, reading dan writing. Exam ini akan non stop except bila nak bagi instructions for very part. Ana hari tu, masuk dewan dalam pkul 9.15 pagi habis dalam pukul 12.30 noon. Jadi kalau sesiapa yang ingin ke tandas, boleh berbuat demikian in between exam. Nanti akan dibacakan regulation sepanjang exam.

Selamat menempuh IELTS bagi yang akan menduduki IELTS. Moga dipermudahkan segala urusan. AMin :)

P/s:  untuk sesiapa yang ingin share post ini, dipersilakan. Moga usahakita ini berkongsi dan sama sama ingin berjaya, menjadi saham kita di sana , in sha Allah :)

boleh bace sambungan kepada IELTS ini di sini Repeat IELTS

Moga Allah redha :)







349 comments:

  1. syazwani89ani@yahoo.com

    klu ada note or cth esei o_Oo_O

    tahniah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akak.. semua buku yang fifah guna boleh download kat sini. Free in sha Allah : http://dxschool.org/ielts/

      :)

      Delete
  2. Replies
    1. Buku nie saya dapatkan dari website ni: http://dxschool.org/ielts/

      Boleh download kat sini :)

      Delete
  3. pypazib_124@ymail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie link untuk download buku di atas: http://dxschool.org/ielts/

      Sent cth esei part 1 & 2

      :)

      Delete
  4. nadiazulkipli93@yahoo.com
    Syukran jazilan and tahniah tau ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie link untuk download buku di atas: http://dxschool.org/ielts/

      Sent cth esei part 1 & 2

      :)

      Terima kasih n good luck :)

      Delete
  5. Replies
    1. Nie link untuk download buku di atas: http://dxschool.org/ielts/

      Sent cth esei part 1 & 2

      :)

      Delete
  6. ninie1102@yahoo.com tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nie link untuk download buku di atas: http://dxschool.org/ielts/

      Sent cth esei part 1 & 2

      :)

      Welcome

      Delete
  7. suffeiyasupian@hotmail.com
    terima kasih =)
    info sangat berguna =)

    ReplyDelete
  8. yana_y2@yahoo.com
    tQ and tahniah ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Done.
      Welcome. Moga dipermudahkan urusan ye :)

      Delete
  9. Salam..
    Saya nk mintak contoh essey.. email: athirah.hamid22@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Can i hv all the essays too?
    sculd87@hotmail.com.
    Tq

    ReplyDelete
  11. Salam. blh send cth essay?
    mye_kuchiki@yahoo.com
    Thank ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam..In sha Allah boleh
      Done, sent :)
      welcome

      Delete
  12. assalam sis, boleh mintak contoh essay tak..and one more things cuba download buku ielts 7, 8 and 9 tu tp tak dapat ar sebab virus..so kalau tak keberatan if u have the softcopy or u wat to let go ur hardcopy please let me know and share with me ctamaliya@gmail.com. thank yoou so much may Allah ease our way..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. sori lambat.
      saya dah sent. Sis hardcopy saya dah bagi kwn. nanti syaa try donwload ye and share link :)

      Delete
  13. assalam. nk mnta tlong emailkn cth esei boley? btw tahniah n trima kasih ye..
    cikinnov2@hotmail.com

    ReplyDelete
  14. tlg emailkan cnth esei boleh...
    nur_eyrah@yahoo.com

    ReplyDelete
  15. Assalammualaikum.. boleh tak email contoh esei ke email ne? mardiawati_jumatdih@yahoo.com.my

    saya risau dengan writing sebenarnya sebab saya tak tahu nak study mcm mana sbb bila buat latihan xde sape yg nak check so xtau ape yg saya silap. ada tak apa2 nasihat yang boleh membantu? anyway thanks a lot ya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt. Done sis.

      PART 1: Em esei saya cdangkan berlatih part 1 -guna TARGET BAND 7. serius kalu sis fokus, fhamkn cth yang dia bagi, tgok mcm mana dia buat ayat in sha Allah part 1 settle.. hehe :)

      PART 2 : Yg nie carry more marks, jadi dalam exam pom kena peruntukan 40 minit @ more. Saya xsempat blaja sgt sis. jadi saya bace cth esei part 2. Setiap contoh esei dalam tu, saya try tengok isi yang diutarakan untuk setiap topic dan identify sentences yang power..hehe. Saya cuba ingat sikit2 ayat power, dan mase exam mg saya cuba jugak olah ayat tue untuk disesuaikan dengan esei yang saya dapat.

      Secara jujur saya fhm esei akan menjadi satu part yang susah skit berbanding yg lain. Jgn fkir sangat, in sha Allah boleh. Yang penting sekrg sis berlatih.. berlatih.. sikit pun xpe. Doa agar Allah permudahkn kefahaman, mcm mana nk buat intro etc.

      Jika nk belajar cara nak buat esei, boleh tgok buku barron t. All da best sis. Moga dipermudahkan :)

      Delete
  16. assalamualaikum..sis bleh minta email kn.. ruqaiyyah@gmail.com
    terima kasih atas share pengalaman exam ielts coz sya pon takut nk amek.hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. done sent.
      Sama-sama. Saya boleh buat, in sha Allah Ruqiyyah pom pasti lebih boleh dari saya. Amin. :)

      Delete
  17. Salam, boleh emelkn essay tu? atikahfarhahmuhammad@gmail.com
    TQ. Btw, tahniah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.
      Done.
      Terima kasih. ALla da best, in sha Allah :)

      Delete
  18. Can i hv all the essays too? :)
    doakan saye jugak :"
    inche.lofty@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. done.
      all da best. you can do it, in sha Allah ;)

      Delete
  19. Iefa,
    haritu awk amek ielts kt idp subang jaya kn? boleh bwk pensil kayu sendiri x? n environment di idp ok x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam atikah.
      Sy ambil kat idp kuala lumpur.
      Saya siap2 bawa pensil sendiri. Tp dlm t boleh je ,rmai je candidate yg minta pensil n pemadam. Boleh minta.
      Environment ok, listening sound agt clear

      Delete
  20. Assalamualaikum iefa..
    Saya berminat nak dapatkan cth2 esei...ni email saya
    sitinorhalizazamani@yahoo.com
    thanks in advance =)

    ReplyDelete
  21. salam..mohon email cth esei kpd sy widyana786@gmail.com..
    thanks

    ReplyDelete
  22. saya nak jugak,please email
    siti.rawdhah@yahoo.com
    thanks

    ReplyDelete
  23. email me pls too pls. thank you dear ;)
    najihahzmy@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Salam..
    iefa bole x tlg email kan cnth esei tu kat sy juga...
    mirahamzah91@gmail.com
    Tq so much :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.
      done :)
      welcome and good luck sis

      Delete
  25. Assalamualaikum

    sy nak jugak contoh essay boleh?
    hehe..syahidah.utm@gmail.com

    tq for the tips..btq congratulations!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.
      boleh. done :)
      welcome and good luck sis

      Delete
  26. Assalamualaikum

    Syukran 4 sharing this information and knowledge for us. Byk membantu serba sedikit utk pelajar seperti sy. Sy nak request contoh essay boleh utk rujukan akan dtg? haryani_zakaria@yahoo.com

    congratulations for your success ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.

      Alhmdulillah. saya gembira dgr saya membantu.

      Done. sent.
      All da best :)

      Delete
  27. assalamualaikum ...boleh bg contoh essay and link tuk buku rujukan tu sbb ad virus yg sye download..
    minta jasa baik awk ye...trimas~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. sila sertakan email ye.

      Terima kasih sis :)

      Delete
  28. salam alayk,

    tolong kongsikan dengan saya contoh essay tu boleh?
    email saya; izzahnasruddin@yahoo.com

    jazakillah khayr

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt sis

      Done :) all da best

      Delete
  29. Salam kak,

    Nak minta contoh esei ye.. terima kasih,, ni email sy: norlinazira@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum.
    Sis, thanks a lot 4 sharing d info with us. Could u plz emel me d essay. My emel add al_qamaru@yahoo.com :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. done :)
      welcome and good luck :)

      Delete
  31. assalamualaikum kak, muhammad_aiman48@yahoo.com.my, terima kasih kak.

    ReplyDelete
  32. aqilharithamran@gmail.com, akak! Tahniah, :)

    ReplyDelete
  33. salam..
    aishah_eca@yahoo.com.my

    tqvm

    ReplyDelete
  34. Salam. Mohon emailkan contoh esei hida.ahmad@gmail.com ...terima kasih :-)

    ReplyDelete
  35. salam sis.. sy nk note and contaoh assay bole.. mimi_azahan@yahoo.com
    thanks a lot sis :)

    ReplyDelete
  36. As salam..tahniah..blh send cth esei..epal00@yahoo.co.u

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. terima kasih
      saya x dapat email kat email di atas. boleh bagi email baru x

      Delete
  37. Assalamualaikum.. @nsyuhada023@gmail.com mohon send info/tips lain about ielts :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.
      done sis.. all da best :)

      Delete
  38. mohon share kepada saya ibnusaaidon@yahoo.com.sg. Terasa insaf membacanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhmdulillah. Moga bermanfaat ye.
      done sent

      Delete
  39. Assalamualaikum,tahniah ye, boleh send cth essay adzfakhri@gmail.com, terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. ALhmdulillah terima kasih.
      done.

      Delete
  40. Salam hai fifah... setuju mmg takut n nervous nk amk ielts. ms exam jgn biarkan nervous kuasai diri kalau x memang x leh fokus ms listening. thanks fifah bg link.. anyhow congratulation ur hard work repaid.. u deserve this result :) mabruk2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt farah. Alhamdulillah. Ni semua dari Allah. betul2, setuju dengan farah, kena sentiasa tenang klu boleh, ingat Allah sebaik2 penolong,
      Terima kasih Farah. moga Allah permudahkn urusan Farah selalu, amin.

      Delete
  41. Nak mintak contoh2 essays boleh...my email:nfadhilah1996@gmail.com ..doakn saya..saya ambk ielts 28 june ni..nervous..hehe..hopefully everything going well.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. in sha Allah, boleh.. Bnaykkn berdoa n berselwat ye. moga dipermudahkn, amin.
      done.sent :)

      Delete
    2. Tqvm akk..in shaa Allah..amin :)

      Delete
  42. salam.
    nak mintak send essay.
    raihanabahru@gmail.com

    kalau ada softcopy buku, boleh tak attach kalau xberat. sy tak dpt nk download.
    tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam.
      Done, sent.

      EM mg agak berat. :)
      Tapi xpe, kat internet mg bnyak je yang free boleh download buku2 ielts. Second option, cer masuk FB Persediaan Ielts" -dalam tue mg ade link dropbox untuk download buku ielts.

      Moga membantu. :)

      Delete
  43. salam..nak minx tlg jugak bley??
    azlinzahari@gmail.com
    thnx..semoga akak success dunia akhirat..amin..:')

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.
      done sent. In sha Allah. Untuk adik juga moga berjaya dunia akhirat. Amin :)

      Delete
  44. Assalamualaikum Afifah, Alhamdulillah, Tahniah dik!
    Akak nak minta share cth esei juga. Emel akak wsr2528@gmail.com. Jazakallah Khairan Kathira ~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikmmusalam wbt.. Syukran sis :)

      Done, sent. Moga diprmudahkn :)

      Delete
  45. salam sis..congratulations..
    nk contoh esei jugak..
    anis.sharip@gmail.com
    thank you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.. syukran sis :)
      Done sent.. Salam ramadan

      Delete
  46. assalamualaikum sis..
    thniah ya,
    nak cnth esei jgak... :)
    afirah93@gmail.com
    terima kasih...mga beroleh kberkatan dn rhmatnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt sis :)
      terima kasih.. Done sent..

      In sha Allah. amin. Untuk sis jga moga keberkatan ramadan mengiringi. amin :)

      Delete
  47. salam,

    boleh emel kepada saya juga

    hanafi_musa@ymail.com

    TQ :)

    ReplyDelete
  48. assalamualaikum w.b.t..
    Tq sis..di atas perkongsian ilmu.
    Sy jg berminat nk cth2 esei tu..
    azlina.jmsk@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt :)

      Done :) All da best

      Delete
  49. Assalamualaikum..
    Perkongsian yg menarik..tahniah!..sy berminat nak dptkan cth2 esei..leh emel kpd sy x?
    sja0602@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.

      Terima kasih. DOne. moga membantu.

      Delete
  50. anisameliaisa_94@yahoo.com

    ReplyDelete
  51. Asalamualaikum..emel kepada saya juga

    nurfadhilahmohamadharis@gmail.com

    Semoga perkongsian ilmu saudari menjadi pencen kubur saudari :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam wbt.

      Done sent.
      Amin, In sha Allah.. Untuk diri sis juga, moga keberkatan sentiasa mengiringi. amin.

      Delete
  52. Asalamualaikum...nak tanya audio apa yg sis guna untuk latihan listening? terima kasih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt

      Guna yang cambridge 7, 8 & 9 tu :)

      Sama-sma

      Delete
  53. Salam. Legal ke download panduan tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. EN Zairi. :) panduan esei t adalah himpunan esei2 dari internet yang ade seroang sahabat kumpulkan

      Delete
    2. Boleh emaikn esei ke sy..azrahziz@yahoo.com.au

      Delete
  54. azlinah.ispal@gmail.com.
    Tq...

    ReplyDelete
  55. Slm kak, blh mtk cth esei n notes? Blh email kt sini aimanalwi21@gmail.com..tahniah n time ksh kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam. done sent esei.
      Untuk notes, adik boleh try scroll down dalam group fb Prsediaan Ielts -in sha Allah ade boleh download dari situ :)

      Sama2. good luck

      Delete
  56. salam, boleh email kepada saya juga fatintt@gmail.com

    Tq very much :)

    ReplyDelete
  57. salam dear, bole send contoh essei tu pada saya shasofiah@gmail.com.

    Minta email segera ye. Many thanks..moga Allah permudahkan segala urusan sis sbb byk membantu org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam sis ..

      Done :)

      Amin.. Amin yarobbal alamin. Untuk sis juga Moga dipermudahkan urusan :)

      Delete
  58. Terima kasih atas perkongsian :)

    Boleh emelkan contoh esei kpada saya amruaiden21@gmail.com

    ReplyDelete
  59. afifah saya cari target band 7 tu xdelah..kt mana awk download.. sy try link awk bg cuma ada barron je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf sis.. link t dah broken. saya cdangkan sis scroll down page group preparation ielts or tgok dekat attachment , xclap mg rmai yang share sal n :)
      maaf xdpt membantu sebb dah xde simpanan ielts

      Delete
  60. Boleh emelkan contoh esei kpada saya rasyidahghazalli@yahoo.com

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum, mintak jasa baik sis tlg emelkan saya sample essay tu jugek.. nijaramza@gmail.com.

    thanx a lot my dear.

    ReplyDelete
  62. Assalamualaikum iefa..
    Saya berminat nak dapatkan cth2 esei dan softcopy buku ielts...ni email saya
    hazzaroshada@gmail.com
    Thanks in advanced
    thanks in advance =)

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum..
    Boleh tolong emailkan cth2 esei or notes or any related materials yg boleh membantu utk ielts.

    nurul_hpe@yahoo.com

    Syukran :)

    ReplyDelete
  64. farhahanas@gmail.com

    congrats! terima kasih utk tips tips di atas, sangat beneficial :)
    may Allah bless.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhmdulillah. gembira dapat membantu |:)
      done

      Delete
  65. Assalamualaikum,

    can i request for the essays?
    shukri.31794@gmail.com

    ReplyDelete
  66. Assalamualaikum.mohon utk emel ke ayu_aziz2002@yahoo.com.terima kasih

    ReplyDelete
  67. Hi askum iefa.

    Would you mind sharing the essay samples?

    shazwina165@gmail.com

    Thank you so much. Btw, congratulations!

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum,

    boleh share apa2 essay, terutamanya speaking. thank you

    Best regard: nadhira

    ReplyDelete
  69. Assalamualaikum,

    boleh share apa2 essay, terutamanya speaking.
    boleh send kat email: nadhira.nasir89@gmail.com
    thank you

    Best regard: nadhira

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.
      berkaitan dengan speaking sbnrnya saya mg pernah jumpa mcm skema latihan dan jawapan tp so sorry sebb dah xthu dlu ambek dari mana.

      Just keep on practise and be confident. in sha Allah everything will be ok :)

      Delete
  70. Salam, mintak share contoh essay di email saya bluephoenixz88@gmail.com

    Terima kasih

    ReplyDelete
  71. Assalamualikum iefa..
    saya bercadang nk amik exam ni dlm bulan depan..
    nak mintak iefa share essay dekat email saya. nanaruzanna@gmail.com
    mintak doakan saya juga supaya cemerlang seperti awak..
    terima kasih..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. Done. All da best.

      Rmai lagi yang lebih cemerlang di luar sana.. in sha Allah, Allah permudahkan, banykkn berdoa dan berusaha dan aim untuk contribute to others as well. :)

      Moga dipermudahkan

      Delete
  72. salam..
    sy nk sit for exam ielts..
    boleh share essay and softcopy ielts
    email sy drnorzilawati.mg@moh.gov.my
    thanks

    ReplyDelete
  73. Salam..nk contoh essay jugak..
    sitikhadijah@met.gov.my
    Tenkiu awak :-)

    ReplyDelete
  74. salam..boleh send contoh essay kat email saya
    nabilah_azimoha@yahoo.com
    thank you

    ReplyDelete
  75. thank you dear for the E-books. tengah xde duet ni nk beli buku. doakan saye ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. sama sama. Mg banyak sample contoh dalam internet, in sha Allah tue dah mencukupi.. All da best ye.

      Delete
  76. Salam sis, boleh x sis tolong email kn contoh essays kpd saye?

    Email: sitiasmahyusoff@gmail.com

    ReplyDelete
  77. mathi_83@yahoo.com
    Thanks in advance dear!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. Done. Welcome

      All da best.

      Delete
  78. assalamualaikum
    boleh emel kpd saya roses_173@yahoo.com

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum,

    Mohon email kepada sy yea dear...tq sgt2
    shesha_82@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. Done. All da best k sis ;)

      Delete
  80. Salam kak fifah,
    Tahniah untk ielts akak.. n saya nk rekues cth kumpulan esei part 1 dan part 2
    nanaharis91@gmail.com

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt..

      nana ye ni :) alhmdulillah akak dah hantr ye :)

      Delete
  81. salam fifah...

    tolong la emailkan contoh esei tu ya..

    farahiyahrahim@gmail.com

    jazaakallahu khairan kaseera fifah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt farah..
      Alhmdulilah done farah :)

      u can do it farah..in sha Allah. just keep faith. Mula2 sukar sikit dear, lama2 in sha Allah farah akan capai target t. moga dipermudahkn kan farah :)

      Delete
  82. assalamualaikum akk fifah,

    regarding to link buku yg akk bg, sy dpt download buku barron's tp target band 7 xboley download lg...dh try cri kt link lain tp mcm xboley download je... akk ad simpan softcopy utk target 7 x? klu ad, boley x sy nk request akk send kt email sy...

    fh.zera91@gmail.com...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt fatin.
      Ok akak emel jap lagi.
      All da best :)

      Delete
  83. Assalammualaikum eifa..
    tahniah..
    nak juga contah esei tu boleh?
    Nurulsaadah2109@gmail.com
    thx eifa.. :)

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum akak, bleh x akak email kan kat sy jugak sampel esei dan buku tu? sy x bleh masuk group fb tu

    alicegurl@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.

      Dik, akak dah send esei.
      Akak hanya ade target band 7, yg lain akak dah delete. Maaf xdpat membantu banyak :)

      akak emel target band 7 ye..

      Delete
  85. Salam kak iefa. Boleh tk tlg emailkan esei tu kepada saya? Saye dah sekali tk lulus IELTS. Thank you so much ye akak. farahin_jamsari@yahoo.com

    ReplyDelete
  86. Yang buku tu pun kalau boleh tlg sent sekali. Hehehe thanks akak. :) farahin_jamsari@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak da dapat da! Tenkiu2! :'D semoga dptlah cpai target mark saye band 7. Taun ni tk lepas nk smbung belajar oversea sebb sangkut kat ielts.

      Delete
    2. ok. alhmdulillah
      xoe.. keep up ur good work k. teruskan usaha, in sha ALLAh berjaya:)

      Delete
  87. Salam nak all buku yang stated dekat atas. Thanks you. My email: aliffpadzi@gmail.com

    ReplyDelete
  88. Salam, boleh tak emailkan semua buku tu? cuba download, tp x dapat.. tenkiu.. =)
    efaridah88@gmail.com

    ReplyDelete
  89. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  90. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  91. salam sis, boleh tolong emailkan semua buku dan contoh essay . tq in advance.
    rafiqa2707@gmail.com

    ReplyDelete
  92. Assalamualaikum sis,

    Saya bersemangat lepas baca entry sis. Saya dalam persediaan untuk ambil IELTS end of next year january. Hopefully sis boleh emailkan contoh2 essay tu...here is my email... puterinur.muhdfauzi@gmail.com
    Thank you in advance :)
    All the best for you! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt..
      Alhmduilah dah send :)

      Delete
  93. Assalamualaikum... syafiq.saru18@yahoo.com... thank you..

    ReplyDelete
  94. Salam, akak boleh tolong email essay tu ;)
    Terima kasih sangat :)
    aten2310@yahoo.com

    ReplyDelete
  95. Salam, boleh tolong email contoh essay? Thank you in advance. May Allah bless.

    deardyrajalil@gmail.com

    ReplyDelete
  96. Assalamualaikum iefa...
    Boleh emailkan cth essay dan notes yg ada...

    elly_musbah@yahoo.co.uk

    Doakan saya juga berjaya ya n all the best utk iefa...

    Thank you in advance...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wAAlaikummusalam wbt .

      Alhmdulillah done. In sha allah, Allah permudahkan semua urusan saudari. Thank you for the wish :)

      Delete
  97. assalamualaikum sy aishah
    boleh emailkan cth essay n notes yg u ada..
    stormbringer_chucky@yahoo.com
    tia
    pray for your success in future

    ReplyDelete