Saturday, February 08, 2014

Mcm mana nak APPLY FELLOWSHIP/tutor??

Assalamualaikum wbt..
Alhmdulillah. terima kasih Allah kerana masih menghidupkn kami di dunia ini. ya Allah, ampunilah dosa2 ibu bapa kami, dosa-dosa kami dan dosa seluruh umat islam.. kasihanilah kami ya Allah.. Amin ya robbal Alamin.

In sha Allah, untuk entry kali ni ana nk berkongsi mcm mana nk apply fellowship. Terlalu rmai yang bertnyakn soalan ini dan ana ase berkongsi di blog adalah cara yang terbaik.

ok. ana baru sahaja dapat fellowship under UKM. mcm mana ana apply? Alhmdulillah ana diapproach sendiri oleh ketua jabatan untuk fellowship nie. dan semunya dipermudahkn sehinggalah ana dapat offer letter http://iefa123.blogspot.com/2014/02/offer-letter-fellowship.html




Ok secara ringkasnya, pathway untuk apply fellowship/tutor:

1. Search Uni yang ade kos kita nk apply
2. Adalah lebih baik jika emel dahulu ketua jabtan kos berkenaan dan maklumkn kepada beliau keinginan untuk apply dan mcm mana nk apply. (sekiranya x emel pom xpe, cuma jika kita emel dahulu, kita akan dapat tahu adakah jabatn tersebut betul2 memerlukan pensyarah).
3. Isi borang fellowship.tutor.
4. Tunggu Interview.


Pengalaman ana, ana pernah go for interview position tutor di UPM dan fellowship UKM. Untuk UPM, ana accidently jumpa borang dalam MR. goOGLE. Ana terus isi dan hantr borang tersebut. Borang fellowship UKM juga ade dalam tenet. Felllwship USM pom ade jugak dalam laman web usm. semuanya dengan bantaun MR GOOGLE.

CUmanya perlu diingatkn. Untuk apply fellowship terutamanya, ade syarat2 yang perlu ditepati. Cth UKM, umur candidate xboleh lebih dari 28 tahun. Dont lose hope, UPM, USM n byk lagi ipta ade.

Ramai juga yang bertnya, oh application fellowship dah buka ea?? etc. Buat pengetahuan semua, ana apply UPM t jumpa borg semata2. xde info pom ckp sal tarikh due date application. Mase ana isi dan apply ana just niatkan, ya Allah aku usaha setakat termampu, selebihnya ku serah padaMU. dan Alhmdulillah, dipaggil je interview. KEY CONCEPT: Apply jejgn fikir bnyak. yang selebihnya serah kat Allah dan kita teruskn usaha kita :)

Ana juga apply UNISZA denga  harapan dapat kat sana, sebb dekat dengan my hometown. Tapi, tidak dipanggil interview. mungkin rezeki ana di UKM.. Alhmdulillah. yang penting ana dah usaha :)

Jadi, jom kita berusaha. Fully use MR GOOGle. dan juga usaha dan doa serta tawakal. Good luck untuk semua ;)


$$: Alhmdulillah, juga ditawarkan untuk Tenaga Akademik Muda (TAM) UPM. Elaun bulanan untuk TAM adalah RM3000 setiap bulan sehingga habis belajar. Ana disyaratkan agar terus sambung ke PHD dari Ijazah. Ana tolak kerana dah ade fellowship UKM. Alhmdulillah. SO, bolehlah apply TAM UPM ye :) good luck.


p/s : ini adalah berdasrkan pengalaman ana semata2. Mungkin org lain punya cara tersendir. klau ade cara lain, boleh share di COMMENt untuk pengetahuna bersama . In sha Allah :)

Sekiranya terdapat sebarang soalan, bolehlah bertanya di Blog ini dan bukan di email saya kerana saya sangat senang untuk terlepas pandang menjawab soalan yang di inbox emel memandangkan emel berkaitan kerja sangat banyak.



Syarat kelayakan fellowship UKM


pekeliling terbaru untuk fellowship UKM 2015



78 comments:

  1. Salam saya nk tny.kalo kite apply jadi fellowship lepas dapat 2 kite kene trus smbung belajar ke?tq in advanced

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt. Cik SUhaida, ye lepas dapat fellowship tue kena terus sambung blaja. Kalu UKM, dia bagi masa 6 bulan dptkn placement. Kebiasaannya kena smbung phd terus klu dr undergrd. Only for certain courses yg mg sgt demand je yg kita boleh go for master dlu. Masa diberi :
      Phd =4 tahun.
      Master + phd =5 tahun

      welcome :)

      Delete
  2. Assalamualaikum.. Cik iefa.. kalo nk apply fellowship/ tutor perlu ke kita ada offer letter dulu?
    sbb ada kalanya ipta diorg nk ada offer letter baru boley apply fellowship.. tq ya. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wAAlaikummusalam wbt cik Ryrin Natasha. Xsemestinya perlu ade offer letter dulu. sebb cth ukm nie, saya apply xde offer letter. Tapi kita akn diberi masa 6 bulan selepas dpt offer letter untuk dapatkn placement belajar.

      Cth seorg lagi kwn saya, dia tgh blaja master dia pply fellowship. dan alhmdulillah dia dapat tapi untuk phd nanti.

      Cuma bila kita nak apply, kena jelas di fkiran nak ambek msc/phd dalam kos apa. Kenapa? Penting ke kos tue skrg etc. boleh bace pengalaman interview yg saya kongsikan di blog ini.
      harap membantu ;)

      Delete
  3. oh. begitu ye. cik iefa sky, nk kan kepastian lagi, sebab saya google juga yg ukm fellowship tu, cuma ada kemusykilan sedikit. cik iefa, sambung belajar di ukm or ipt yg lain selepas dapat offer fellowship ukm ni?

    sbb saya nak nk smbung blajar di uitm, jadi boleh ke saya apply fellowship ukm ni. tq ya atas penjelasan cik iefa yg sebelum ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aya in sha Allah akan sambung luar. Di arah kn sambung luar negara ai tu. tp dekan ckp make sure uni tue top ranking kalau boleh, supaya sng lepas kat kpt.

      EM kalau sambung kat UiTM saya xpasti Ryrin. Rasanya boleh la kot sebb ade je yang dapat fellowship walau sambung kat UM. :) Tapi try je lah. Try fellowship ukm, boleh try tpm uitm jgk :)

      Delete
    2. assalamualaikum.. cik iefa sky.. sy nk minta emel cik iefa boleh.. ada sedikit kemusykilan. tq ya. :)

      Delete
    3. Maaf xpasan msj. :)

      afifah_sky90@yahoo.com

      Delete
  4. Thnx for sharing cik iefa :) Nak tanya, diorg ada ke require apa2 pengalaman (cth research experience) atau requiremnt publish article ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Welcome. Sebelum saya apply, lecturer ade bgtau UKM sangat pentingkan kita ade publication or conference. Sebolehnya, ade publication n dah pegi conference, satu added value untuk kita.
      Untuk Uni lain, saya xpasti. Anyway, kalu xde pom xpe, just apply & bnyakkn berdoa.In sha Allah,ade rezeki.. :)
      Harap membantu

      Delete
    2. Terima kasih :). satu lg nk tanya. kt borang application fellowship tu sy tgk dia nak proposal siap2. Mmg kena prepare siap2 la mknanya proposal tu ye walaupun belum apply uni?
      thnks ye sudi jwb :)

      Delete
    3. sama2. :)
      kalau apply fellowship untuk PHD, mesti kena ade proposal siap2. Kalu untuk master , xpe xde. Cuma kalau apply untuk master, probability nak dapat kurg skit melainkan kos yang diketengahkan tue mg demand kos. Saya apply master ai t, jadi xde proposal.
      biasanya kalau nak apply phd kat Uni oversea, ade sesetengah org mereka dah ade proposal kan. Correct me if im wrong.
      Moga membantu :)

      Delete
    4. ooo alkessah..baru berangan nk apply dulu then if ada rezeki bila dah pass baru cari proposal n uni sume tu. Sbb sy nk apply ke PhD. Jauh sikit la prjlnnnya ni kan. Ok. thnks again. May Allah ease your way :)

      Delete
    5. Saya apply master dulu. Tapi sebb kos ni sgt limited, kemungkinan untuk saya dapat sgt tipis (tpi moga Allah permudahkan, in sha Allah).
      kalau xdpt master ni, saya kena prepare secepat mungkin untuk phd intake bulan 9. Mase t saya nk kena ad proposal. Xperlu balik IV dengan dekan. Just kena depend poposal nti dengan UKM.
      Its ok. take ur time. May Allah ease ur way too. Amin :)

      Delete
  5. salam cik iffah dekat page mana yg perlu nyatakan syarat pemohon program fellowship ni mesti berumur 28 tahun ke atas..saya tak jumpa pon dalam form berkenaan..;')..thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt . Memang dalam form xde. dalam form application just ade beberapa detail yang kita kena isi. Ade dinyatakan dalam satu lagi form (penjelasan berkaitan fellowship-bukan application form). Biasa form nie x diprovide.boleh tinggalkan email untuk saya send nti :)

      Delete
    2. Assalamualaikum aifa,

      boleh forwardkan borang fellowship ke email saya
      wani_thaq@yahoo.com.my

      Terima kasih

      Delete
    3. assalamualaikum sis aifa..
      terima kasih banyak atas penjelasan di dlm blog sis berkaitan fellowship ni. sangat membantu dan membuka minda. sy baru je daftar untuk master bulan september ni. sis rasa masih boleh ke sy mohon untuk UKM? terima kasih atas perhatian dan bantuan sis aifa... counselorpassion@gmail.com

      Delete
  6. Salam cik iffah :)

    Awak ambil kos ape ? And boleh ke apply time x grad lg ? HIHI. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt CIk Fathiah. Moga ceria-ceria slalu.
      Saya apply time lepas grad. Grad 12 Nov 2013, terus apply. Mase tue tunggu ijazah nak send copy ijazah bersama permohonan.
      Kalau x grad lagi, boleh try jumpa pensyarah dan risik2 dlu.Kumpul info sebnyak yang mungkin. Lepas grad, trus send applcation semua, xpayah tunggu lama. Mcm saya ni, sebb xthu, lepas hbes belajar dalam bulan 7 baru strt cari sal nie semua & selalu doa ye sis :)

      Moga dpermudahkn urusan :)

      Delete
  7. Assalam iefa :)

    Nak tanya sikit laa pasal fellow ni, sy pun grad nov 2013. Still boleh lagi ke apply fellow ni? sebab tengok UKM punya ni macam nak orang yg ada experience je huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam wbt el. oh ye, sama ye kita..hehe

      Em, setakat yang saya tahu, fellowship UKM ni sentiasa open. Cumanya, cumanya ade kosong ke untuk fellowship kat program yang el nak t, yang tue el kena tahu.
      Sebb tue better el try cari contct ketua program kat tenet dan email dia. Tnya ade kekosongan ke x dan minta dia guide untuk apply fellowship.
      Em tentng ukm nak org yang experience tu, fifah pom xthu nak ckp. Mg rmai jugak yg ckp kat fifah nk dapat fellowship di RU susah. Tapi, cubalah. Alhmdulillah fifah dapat, xd experience. Insya Allah org lain dan el pom boleh. Rezeki insya Allah ade:)

      Delete
    2. Ohhh okay, aamiin, in shaa Allah. May Allah ease everything that we do. Thank you tau! hehe XD

      Delete
    3. In sya Allah. amin. good luck el :)

      Delete
  8. Hello madam, Kindly forward those books and trials paper to my mail velan1199@gmail.com. Really appreciating your good work and god bless you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi. Done.

      For trials paper you can download ielts part 1-9.
      Thanks ;)

      Delete
    2. hi.. those books and trials paper is needed for fellowship application in UKM? can you please emel to me too? esthertan90@hotmail.com. thank you so much!

      Delete
  9. Slm kak fifah,sy aiman bru nk wt master di uia but need to take ielts for reg..blh x minta material ap yg akak bce for d ielts..this is my email..aimanalwi21@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. oh ok. akak send dah cth esei. untuk notes, akak cdangkan aiman cuba scroll down dala group Fb Persediaan Ielts, asenya in sha Allah mg ade dropbox share materials ielts. maaf sebb akak xsimpan dah :)

      Delete
    2. assalamualaikum sis, boleh sy nak mnx juga ielts preparation?

      Delete
  10. askm..mcm mn tu nak dptkn,sy dh nak masuk sem 2 d UKM master

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.
      Bergantung pada kekosongan jabatan. Saudra boleh tanya ketua program saudra. Sekiranya bidang saudra masih baru @ kurang di UKM , peluang saudra lebih cerah. in sha Allah

      Delete
  11. Salam, sy masih belajar master kat um.. dan sy berniat nk sambung phd nt tamat master...cuma boleh ke sy mintak fellowship ukm ni walaupun x hbs master lagi? mcm mana saya nk mintak fellowship ni ? isi online ke?dibuka sepanjang tahunkan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikkummusalam wbt.
      Mg pernah ade yang apply Felo UKM mase dia di tahun 2 phd, dan alhmdulillah beliau dapat.

      So just apply . download the form from website Jabtan Pendaftar UKM. maaf nk bgtau exactly kat bhgian mana, lupa dah.

      Setakat pengetahuan saya, fellowship ni dibuka bila ade kekosongan. So my concept, apply je send the form.

      Delete
  12. Assalammualaikum Iefa.
    Saya nak tanya, kalau fakulti dah offer fellowship, kita kena tggu surat offer dulu kan? lepas itu berapa lama masa utk lapor diri di ukm? dan selepas habis brlajar, mmg confirm jawatan pensyarah di ukm ke? terima kasih ea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt tia.
      cth saya, dapat offer letter bulan 2. Then sambung belajar bulan 10. In between bulan 2 dan 10, saya hadiri btn, kursus cuti belajar etc. Selepas habes belajar, baru lapor diri kembali pada UKM.

      perlu diingatkan jika dibawah fellowship perjanjiannya adalah belajar sehingga habis phd. Selepas phd, akan melalui satu interview sebelum masuk sebagai pensyarah . Selepas setahun i guess than only masuk sebagai pensyarah tetap. Flow kerjanya mcm kerja kerjaan, xkan dapat tetap lagi. mesti lalui e.g setahun pertama sebagai pensyarah kontrak atau dibawah pemantauan.

      Tp in sha Allah as long as we perform , nothing to worry.

      Delete
  13. Assalamualaikum Cik Iefa. Sy nak thu tips untuk interview upm boleh? ada mock teaching?

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://iefa123.blogspot.co.uk/2013/12/assalamualaikum-wbt.html

      http://iefa123.blogspot.co.uk/2013/12/interview-tutor-assalamualaikum-wbt.html

      Delete
    2. ada brape stage interview? kalau sedang buat master ad elaun? maaf byk tye..

      Delete
    3. Ukm 3 stage interview. Semua saya share dalam n. Elaun kalu dapat offer 3.5k sebulan

      Delete
  14. Salam...bleh sy tau macam mane nk apply TAM? Bila selalunya iklan TAM ni buka ye? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Saya hanya download borang di Inernet dan terus hantar. at that moment, mg xjumpa iklan. Mungkin boleh call pendaftar UPM tnya

      Delete
  15. Salam...bleh sy tau macam mane nk apply TAM? Bila selalunya iklan TAM ni buka ye? Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. download sahaja borang di internet dan apply. Jika tidak silap saya, TAM UPM dibuka sepanjang tahun, Tetapi untuk interview akan dipanggil jika mereka memerlukan tenaga baru yang perlu direcruit. Moga dipermudahkan .

      Delete
  16. salam , nak tanya, apa syarat kelayakan untuk fellowship kat ukm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru attach gmbr syarat kelayakan felo UKM di atas. terima kasih

      Delete
  17. Salam iefa...nak tanya lama tak nak tunggu elaun masuk dalam bank? Saya dah dapat TAM UPM dah isi borang penerimaan tawaran dan semua dokumen..

    ReplyDelete
    Replies
    1. WAsalam.. tahniah iffah. Moga Allah permudahkan urusan. Secara jujur saya tidak pasti flow TAM UPM. klu berdasarkan UKM, bila sya start belajar, terus akan dapat duit tersebut. Boleh cuba hubungi pendaftar untuk tanya.

      Delete
    2. Salam iffah. Sy baru nk mohon TAM UPM. Tapi ada few things dalam borang tu yg tak brapa pasti mcm mana nak isi. Boleh sy contact iffah through email? Thank you :)

      Delete
    3. wasalam.. sure. in sha ALLAH.. afifah_sky90@yahoo.com

      Delete
  18. salam miss afifah, saya try cari link borang fellowship tu, tp page tu tak dapat bukak. minta miss afifah forward those docs pada saya boleh? fanagohan@yahoo.com terima kasih. semoga berjaya dlm bidang, :)

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. Salam miss afifah, sy nak tnya..sy sbenarnya baru sbulan study master kt ukm..bru come across skim fellowship ni..agak2 boleh apply ker?huhu..thanks

    p/s:klau boleh email sy pun okey..byk nk tanya ni..(marzaita@yahoo.com)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt. Maaf kerana terlepas pandang komen anda. Saya doakan saudari dipermudahkan urusan in sha Allah

      Delete
  21. Aslkum miss afifah..sy berminat nak apply position di ats.utk pengetahuan, sy grad sm tahun dgn miss dan berpengalaman mengajar sek ren sblum ini.Alhamdulillah sy sudah baca penulisan miss cara2 nak apply dlm blog ni.if tak keberatan blh sy ctct direcly wth miss afifah thru my email. ini email sy noornadya589@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Maaf kerana saya terlepas pandang. Di doakan saudari berjaya mencapai matlamat saudari, in sha Allah

      Delete
  22. Assalam miss fifah..saya pun berminat nk apply utk fellowship ni Boleh tak saya nak mintak tips/details form atau perkara berkaitan utk fellowship ni drpd miss? Kalau tak keberatan ini email sy : syirashafii@gmail.com

    ReplyDelete
  23. Salam miss afifah,
    Terima kasih atas segala maklumat yang dikongsikan. Saya baru tamat MBA Jan 2016 dgn CGPA 3.46. Saya nak memohon fellowship di mana-mana universiti tapi CGPA Degree saya below 3.00. Utk UPM n UKM, dia tengok CGPA Degree juga ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.

      Tahniah sis atas kejayaan menamatkan pembelajaran.

      Kebanyakkan fellowship memang menetapkan requirement CGPA yang perlu dicapai sebelum memohon. Sis boleh rujuk kepada borang fellowshp daripada setiap universiti. UKM menetapkan CGPA 3.5 ke atas bagi ijazah. UPM jika tidak salah saya adalah 3.3 ke atas.

      Delete
  24. Salam saudari, nk tnya ttg fellowship ukm. Sy dh apply 2 bulan lps n skrg msih mnunggu jwpn. Saudari tunggu dlu brpa lma? Cos apa? Fakulti mna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Saya fakulti sains kesihatan. Proses permohonan saya sehingga mendapat offer letter hanya dalam masa 3 bulan alhmdulillah. Namun ada juga kawan saya yang menunggu keputusan hampir setengah tahun selepas interview. Kemungkinan besar Jabatan UKM sedang menunggu kekosongan atau ada pekeliling baru untuk fellowship. Saya nasihatkan anda berhubung dengan keua jabatan/ketua pendaftar berkaitan dengan proses tersebut.

      Delete
  25. Assalam sis, maaf mengganggu, syarat umur utk fellowship ukm ni bermaksud sekiranya berumur 28 tahun pada tahun memohon adakah tidak layak atau mereka yg berumur 29 thn ke atas yg tidak layak? Terima kasih kerana sudi membalas, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam sis. Saya kurang pasti. Sewaku sayang memohon saya berumur 23 tahun. Sis untuk keterangan lanjut cuba hubungi pendaftar UKM sekiranya mereka ada memberi kelonggaran pada syarat umur, who knows your rezeki.

      Delete
  26. Assalam, maaf mengganggu, saya nk tanya, adakah tidak layak seseorang itu memohon jika berumur 28 thn pada thn permohonan dilakukan? Atau bermaksud sesiapa berumur 29 thn ke atas automatik tidak layak memohon? Terima kasih atas maklum balas, really appreciate it!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Setakat yang saya pernah dimaklumkan pendaftar memang sangat concern berkaitan dengan umur. Walau bagaimanapun, jika saudari sudah mempunyai master, saudari boleh memohon jawatan pensyarah DS45, pengambilan adalah bergantung pada kekosongan. Untuk keterangan lanjut, saya nasihatkan saudari berhubung dengan pihak pendaftar UKM kerana pekeliling fellowship boleh berubah bila bila masa. Moga membantu

      Delete
    2. Thanks dear, Jazakallahu khayran :)

      Delete
  27. Assalamualaikum.

    Saya nak tanya, utk memohon fellowship di UNISZA tu macam mana ye? sebab saya tak jumpa pula borang utk diisi. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt.

      Boleh baca ini dulu : https://pendaftar.unisza.edu.my/images/Garis_Panduan_Pelantikan_Penolong_Pensyarah_Final.pdf

      Skim unisza dikenali sebagai skim penolong pensyarah, bukan fellowship

      Delete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. Assalam..boleh terangkan pada saya berkenaan skim fellowship ni..betul ke utk fac pendidikan cuma guru sahaja yg layak memohon (utk peringkat sarjana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt. Saudari Farrah terima kasih kerana bertanya. Saya tidak pasti. Jika saudari Farrah nak tahu lebih lanjut cuba call pendaftar universiti tersebut. Tanyakan pada mereka sama ada ada kekosongan atau tidak kerana saya dengar ura ura banyak fellowship dibekukan pada masa sekarang.

      Moga membantu

      Delete
  30. assalamualaikum cik,

    Saya dah baca post ni walaupun post tahun lepas kan. Saya baru grad master utm, tak tahu arah tujuan lagi. Baru mula apply kerja, terfikir juga nak sambung phd atau tidak. Kalau tak keberatan, boleh cik emelkan borang fellowship UKM kpd nurizham92@gmail.com .

    Terima kasih ya

    ReplyDelete
  31. Hi Iefa,
    Salam Berkenalan. Saya Aldvin dan ada beberapa pertanyaan mengenai Skim Fellowship UKM ini.

    Saya baru sahaja menamatkan Bachelor saya pada November lepas dan kini telah mendapat tawaran PhD terus di USM di mana semester saya akan bermula pada Februari 2017.

    1) Bolehkah saya memohon skim ini walaupun tanpa ade kelulusan Master?
    2) Permohonan ini ada tarikh luput tak? Ke permohonan boleh dibuat pada bila bila masa sahaja?
    3) Adakah kami akan diberi ikatan( bonding system) dengan pihak UKM sekiranya berjaya ditawarkan skim UKM 2017/2018?
    4) Hanya perlu mengisi borang yang disertakan dan penghantaran melalui pos ke alamat yang dinyatakan dalam borang?
    5) Tiada apa-apa permohonan melalui sistem atas talian selain borang?

    Ataupun boleh berhubung dengan saya melalui email at aldvinboon@gmail.com

    Terima kasih!

    ReplyDelete
  32. Assalam. saya nak tanya UKM masih open fellowship/tutor ke sekarang? Saya ada master tapi perlu sambung phd jugak ye kalau nak sambung?
    Masih ada lagi ke borang online?
    Boleh email kepada saya noradibahramli@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.

      Mengikut kefahaman saya, sudah tiada. Kebanyakkan universiti sudah tidak menyediakan program fellowship. Sebaliknya, mereka lebih prefer untuk ambil pelajar yang sudah mempunyai phd untuk bekerja. Hal ini berlaku kemungkinan atas beberapa faktor: 1. Penjimatan (uni tak perlu membayar kos pengajian phd etc, 2. Penjimatan masa (kerana candidate boleh terus berkhidmat dan mengajar).

      Selamat maju jaya untuk Adibah.

      Delete
  33. Salam miss ifah..sya nk tnya adakah this program msih available skrg?

    ReplyDelete