Tuesday, May 24, 2016

Q&A FELLOWSHIP, SKIM PENSYARAH & BIASISWA

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera. Ini hanyalah perkongsian daripada insan insan yang bertanya kepada saya yang saya sempat compilekan di sini. Peringatan, saya hanyalah menjawab sekadar pengalam dan pengetahuan saya dan moga list soal jawab ini dapat membantu serba sedikit sahabat di luar sana. Satu lagia dalah, mungkin jawapan ini ada yang tidak releven dengan keadaan sekarang cth isu eknomi yang kita hadapi sekarang. Namun, moga ini memberi sedikit sebanyak gambaran pada para sahabat di luar sana. 

Moga dipermudahkan. 


SOALAN 1: 
As salamualaikum

Saya merupakan pembaca blog Puan Iefa, khususnya yang berkaitan skim fellowship UKM.

Saya ada satu kemusykilan. Saya maklum bahawa elaun peribadi adalah RM 3,500 sebulan. Namun saya tertanya-tanya, adakah penerima skim tersebut turut menerima peruntukan lain untuk membayar yuran pengajian, ataupun perlu membayar yuran pengajian menggunakan elaun peribadi bulanan tersebut? Dan pada pendapat Puan Iefa, adakah elaun peribadi tersebut SAHAJA sudah mencukupi untuk menampung perbelanjaan sepanjang pengajian di London?

Sekian, terima kasih.

JAWAPAN
Waalaikummusalam wbt.

Elaun fellowship sebanyak RM3500 di bayar ke akaun malaysia sepanjang prngajian master saya di Imperial College London (RM3500 x 12 bulan). Elaun bulanan di luar negara , tiket penerbangan, visa etc dibayar oleh jpa memandangkan saya penerima biasiswa agong. Jadi in sha Allah memang elaun di luar negara cukup tanpa menggunakan gaji di Malaysia.



SOALAN 2
Assalamualaikum. saya nak tanya. saya ada terbaca blog awak tentang skim lecturer muda di UPM. Dia memang tak buka online ke untuk application? n borang yang awak hantar tu dekat alamat mana? thanks in advance 

JAWAPAN
Waalaikummusalam wbt..

Saya isi borang tenaga akademik muda. Awak google "borang tenaga akademik muda" awak akan jumpa pdf. Berkaitan isi online, saya tak pernah jumpa dan tak pernah isi. Mungkin kalau awak nak lebih kepastian awak boleh call pendaftar upm, kerana bahagian pendaftar akan tahu apa apa yang terkini berkaitan pengambilan staff bagi tujuan akademik

Saya interview sekali sahaja. Info dari sahabat saya sekarang adalah , interview akan dibuat tiga kali, seperti UKM iaitu setiap candidate perlu melalui Peringkat program, kedekanan dan vc. 

All the best


SOALAN 3
Dear sis isfa sky,

Good day.

I'm ......, from Malaysia. I read kak's blog and i'm really impressed. Kak did things that I demand for, for instance, kak dapat slai in UKM and also TAM in UPM. In addition, kak dapat Yang di-pertuan Agong, also, kak is pursuing master in ICL. I've some question regarding all these, kak could you please help me or kindly give me some advise? I feel lost in direction now.

For briefly introduction on me, I just finished bachelor degree in Process and Food Engineering at Universiti Putra Malaysia (UPM). My ambition is set to be lecturer in local university in Malaysia, preferable UPM, UKM or UM. 

I have already applied Master position in UPM and attached to a lecturer in my current engineering department, so it can be said that my master position in UPM is confirmed.

However, baru je sekarang i know about information of fellowship in UKM and TAM in UPM. So, my question is 



1. Since I'm now Master student in UPM, is it still possible for me to apply fellowship in UKM? 

2. I tried to ask my ketua jabatan about vacancy and about TAM, he told me that they do not have much vacancy now so they don't really accept TAM for now, and my faculty's dean only accept when student under TAM further study in the United State. But, I'm now in master in UPM, and my planning is to convert master ke phD nanti, so in this case, is it impossible for me to apply TAM in UPM? what's kak's opinion on my case?

I wish kak could give me some advice on what kak recommend me to do as kak experienced. I feel quite lost on next step. 

3. Besides, I'm really interested to know about biasiswa yang-dipertuan agong  that kak successfully been awarded. Congratulation. Is it a must to go oversea for further study in YDPA biasiswa? Because i'm planning to apply on next year.

JAWAPAN
Dear sis 

Hope this email finds you well. Sorry for my late reply as I'm just sent my final thesis last week. 

1. Since I'm now Master student in UPM, is it still possible for me to apply fellowship in UKM? 
Absolutely yes. There's no restriction for you to apply fellowship UKM. Kindly find the attached fellowship form. Just fill in the from and read carefully  for the instructions. 

2. I tried to ask my ketua jabatan about vacancy and about TAM, he told me that they do not have much vacancy now so they don't really accept TAM for now, and my faculty's dean only accept when student under TAM further study in the United State. But, I'm now in master in UPM, and my planning is to convert master ke phD nanti, so in this case, is it impossible for me to apply TAM in UPM? what's kak's opinion on my case?
Congratulation. I hope everything going smooth for your study till Phd, in sha Allah. 

Frankly speaking, most of the universities prefer their future lecturers to be educate at oversea. But I'm not sure now due to economic issue. I did get the offer from TAM but I declined the offer due to some reasons. Usually my concept is simple, : just apply any opportunity ahead. But in your case, it was clearly explain by your faculty's Dean. So my suggestion, ask your head department again after you convert your master to PHd. Mana tahu rezeki you next time. So, now focus on searching more info for fellowship from other university. 

3. Besides, I'm really interested to know about biasiswa yang-dipertuan agong  that kak successfully been awarded. Congratulation. Is it a must to go oversea for further study in YDPA biasiswa? Because i'm planning to apply on next year.
I made it, and you can make your dream comes true as well sis. 
BYDPA is open for everyone as long as you fulfill the requirement stated in the iklan. It is also not restricted for oversea student only. Local students can apply as well. The most important thing is your proposal. What would your research contribute to Malaysia? All the best sis. Don;t miss the date and work towards it starting from now. 

Cheers. All the best


SOALAN 4
Assalamualaikum saya ada baca blog saudari
just nak tanya macam mana nak apply fellowship di ukm dan unisza,,,untuk bidang syariah
boleh bagi link apa2 yang patut dgn borang2 skali tak
tima kasih

JAWAPAN
Waalaikummusalam wbt saudara shahrul. Dilampirkan


SOALAN 5
Assalamualaikum,,,just nak tanya kalu program felowship tu,yuran pengajian kita universiti yg tanggung ke macamana?satu lagi skim ni bila dia punya tarikh tutup?tima kasih.


JAWAPAN
Waalaikummusalam. Program fellowship nie berkembar bersama SLAB/SLAI. Yuran dan elaun bulanan pelajar akan dibayar oleh KPM. manakala gaji akan dibayar oleh Majikan (IPTA). 
Sepanjang cuti belajar, jika berada dibawah program fellowship/ TAM UPM/TPM UITM etc , gaji akan berjalan seperti biasa.


SOALAN 6
salam awak,
saya dari tengah study saya dah tengok2 pasal STAM/fellowship dan seangkatan dengan nya... saya ada terjumpa borang untuk permohanan ni contohnya ukm and upm... tapi yang upm ni saya ternampak dia punya iklan and due date.. jadi macam mana ye? still boleh submit ke? and masa awak mohon yang ukm tu , awak ada attach sekali ke tajuk and proposal awak?

JAWAPAN
Assalamualaikum wbt..

1.. UPm dan due date: Saya akan cadangkan hantar sahaja borang permohonan. Di bawah saya lampirkan borang permohonan TAM UPM. Read carefully. 

2. Menurut kepada arahan di surat terakhir borang permohonan, fellowship, research proposal (Phd) hanya perlu disediakan. Namun master juga perlu sediakan proposal. Untuk keterangan lanjut, sila berhubung dengan pendaftar kerana mereka lebih mengetahui update terkini.

Hantar borang dahulu. Baca elok2 arahan terakhir borang permohonan skim fellowship. Sekiranya berjaya dapat interview, hubungi bahagian pendaftar sama ada perlu membuat presentation atau tidak. Macam saya dahulu, kena present seperti mengajar (mock teaching). Boleh rujuk tips interview dalam blog saya.

Moga membantu

All the best


SOALAN 7
Salam 

Saya nak tanye..bagi fellowship ukm, dia wajobkan kepilkan research proposal ke? sebab saya xde aply mne 2 u len lagi...ke macm mane? bleh bagi pencerahan tak? terima kasih

JAWAPAN

Assalamualaikum wbt.

Moga sehat sehat selalu. in sha Allah.

1. Menurut kepada arahan di surat terakhir borang permohonan, fellowship, research proposal (Phd) hanya perlu disediakan. Namun master juga perlu sediakan proposal. At least awak kena ada plan proposal ringkas kerana sepanjang interview mereka akan tanya apakah bidang yang awak ingin ceburi.

Untuk keterangan lanjut, sila berhubung dengan pendaftar kerana mereka lebih mengetahui update terkini.

Hantar borang dahulu. Baca elok2 arahan terakhir borang permohonan skim fellowship. Sekiranya berjaya dapat interview, hubungi bahagian pendaftar sama ada perlu membuat presentation atau tidak. Macam saya dahulu, kena present seperti mengajar (mock teaching). Boleh rujuk tips interview dalam blog saya.

Moga membantu dan good luck.


SOALAN 8
Salam. Cik Iefa, maaf mengganggu. Saya ada terbaca di blog Cik Iefa tentang biasiswa Yang Di Pertuan Agong. So saya nak tanya, biasiswa tu masih ditawarkan ke sekarang ni? Dan macam mana nak mohon?
P/s : For your information, saya Shariah graduate, dan bercadang untuk sambung master dalam bidang Islamic Banking and Finance.
Terima kasih.

JAWAPAN

Waalaikummusalam wbt .
Penyampaian biasiswa agong (BYDPA) untuk tahun ini dah berlangsung awal bulan Jun atau Julai.
So, cuba alert dengan   iklan  next year

Semua cth permhonan saudra boleh google sbrnya. 
Disini saya lampirkan cth2 yang saya dapatkan dari internet. Tak banyak regulation yang berubah untuk setiap tahun.

Saudara boleh tengok kos kos yang ditawarkan dalam iklan BYDPA

Moga membantu  

SOALAN 9
Assalam K. Afifah ,

Sy student undergrad dari UKM yg baru habis belajar bulan Jun baru-baru ni. Kalau tak kebenaran, sy nak tanya berapa lama tempoh yg diambil untuk dapat jawapan dan panggilan utk interview tu ya? T . kasih byk atas perkongsian di blog. Moga Allah permudahkan urusan akak insyaAllah.

JAWAPAN
wasalam sis

Bulan 11/2014: hantar   permohonan
Bulan  12/2014: interview peringkat  department
Bulan  1/2015 : interview peringkat   kedekanan  ( lulus )
Bulan  2/2015 : interview cuti   belajar
Bulan  10/2015: Fly to London

SOALAN 10
assalamualaikum..sy nk tanya mengenai fellowship...maaf sekiranya menganggu...sy baru habis degree dan akn grad bulan 10 ni..perlu ke transcript untuk mohon master fellowship ni??saya dari course kejuruteraan awm..boleh ke saya mohon bidang lain sperti IT??

JAWAPAN
Waalaikummusalam wbt.. Saya tidak pasti tentang transkrip yg saudari tnya. Dahulu saya tunggu sehingga konvo untuk dapatkan full transcrip n ijazah. Saudari mungkin boleh guna mini transkrip (unofficial transkrip) yang boleh diperolehi dari Universiti saudari. Selain itu, cuba hubungi pendaftr ukm melalaui telefon lebih senang dan tanya mereka adakah boleh jika menggunakan mini transkrip (unofficial transkrip)Moga dipermudahkanSalam ramadan.

SOALAN 11
Salam afifah,

saya sekarang Msc di IMEN, UKM. boleh x saya nak apply fellowship ukm?

JAWAPAN
wasalam.

Boleh. Asalkan kos saudara ade kat UKM dan jabatan tersebut mempunyai kekosongan.


SOALAN 12
Assalamualaikum..
Dpt email awak dr blog.. a good sharing. Actually I got offer from my sv, she asked me to apply for fellowship.. coz really small number of lecs for my course.. n dia dah htr pun my name to head of department.. after dpt srt tmt master blh trus mohon.

1. Blh x share ur experince waktu interview? What did they ask? Are we suppose to do teaching simulation? Etc.
2. Bpa lama tunggu result interview?
3. What kind of allowances come along with the fellowship?
4. Okay x nk score ielts? Nervous sgt2 :( I plan to sit on next February.. blh bg tips?




Much tq.

JAWAPAN
Waalaikummusalam wbt. Tahniah. May Allah ease yourway. By the way, fellowship universiti mana ?

Mine is ukm.
1.
Wonderful Life.. Thank You Allah: FELLOWSHIP INterview .........PArt 1
Wonderful Life.. Thank You Allah: FELLOWSHIP INterview .........PArt 1
iefa123.blogspot.co.uk
Wonderful Life.. Thank You Allah: Fellowship InterVIEW PART 2.....
Wonderful Life.. Thank You Allah: Fellowship InterVIEW PART 2.....
iefa123.blogspot.co.uk

2. Interview 1: december


     Interview 2: january ( lulus)

      Interview 3: feb -



3. From ukm, every month rm3500. That is all.

4.




7 comments:

  1. Hi Iefa,
    Salam Berkenalan. Saya Aldvin dan ada beberapa pertanyaan mengenai Skim Fellowship UKM ini.

    Saya baru sahaja menamatkan Bachelor saya pada November lepas dan kini telah mendapat tawaran PhD terus di USM di mana semester saya akan bermula pada Februari 2017.

    1) Bolehkah saya memohon skim ini walaupun tanpa ade kelulusan Master?
    2) Permohonan ini ada tarikh luput tak? Ke permohonan boleh dibuat pada bila bila masa sahaja?
    3) Adakah kami akan diberi ikatan( bonding system) dengan pihak UKM sekiranya berjaya ditawarkan skim UKM 2017/2018?
    4) Hanya perlu mengisi borang yang disertakan dan penghantaran melalui pos ke alamat yang dinyatakan dalam borang?
    5) Tiada apa-apa permohonan melalui sistem atas talian selain borang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih harap mendapat jawapan daripada anda!

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. ataupun boleh contact with me through mail at aldvinboon@gmail.com

      Delete
    4. Hi Aldvin,

      Maaf di atas kelambatan membalas pertanyaan saudara. Tahniah di ucapkan kepada saudara.

      1. Setakat yang saya sedia maklum, tiada masalah jika tiada MSc cuma pastikan degree anda adalah first class degree.

      2. Bergantung kepada kekosongan. Biasanya tiada tarikh luput. Untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan kekosongan, saudara boleh baca post saya sebelum ini berkaitan fellowship (iaitu terus bertanya kepada ketua program @ pendaftar ukm)

      3. Bonding system akan berjalan sekiranya saudara menerima fellowship UKM.

      4. Ya, hanya perlu mengisi borang dan menyediakan semua dokumen yang diperlukan.

      5. Setakat yang saya maklum, UKM masih belum ada sistem permohonan dalam talian untuk permohonan fellowship seperti yang telah dijalankan oleh UiTM.

      Delete
  2. Assalammualaikum Pn Afifah,
    saya salah seorang student puan di UKM sebelum puan further study di Oxford.
    Saya ingin bertanya, saya ada isi application sebelum grad, using half transcript, di beberapa universiti luar negara.
    Tapi requirement include processing fee yang agak mahal.
    Adakah memang processing fee diwajibkan walaupun universiti tidak menjanjikan placing ?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum saudari iefa.
    Saya nor, sy jumpa blog saudari ketika mencari iklan biasiswa.
    Jika tidak menjadi keberatan boleh tak saudari tolong terangkan bagaimana cara untuk memohon skim biasiswa/ fellowship di UNISZA & UPM.
    Boleh bagi link atau borang untuk memohon biasiwa tersebut jika ada? Puas sy mencari maklumat terutama Skim dari UNISZA tetapi tidak jumpa. Untuk pengetahuam saudari saya baru sahaja ingin melanjutkan pelajaran di peringkat phd dlm bdg sains sosial tetapi kini mybrain sdah di tangguh manakala biasiswa untk pelajar sains sosial tdk di buka sehingga kini. penerangan dari saudari akan amat membantu.
    Terima kasih.

    ReplyDelete