Monday, February 23, 2015

Transfer Wang dari UK ke Malaysia (Telegraphic Transfer Maybank)

Assalamualaikum wbt.. Alhamdulillah berjumpa lagi pada entry kali ini. Moga semua sahabat sehat2 semuanya..amin. Mohon doanya agar ana dipermudahkan menimba ilmu di sini ye. Terima kasih semua :)

Ok, sekarang ana akan terangkan proses transfer wang ini by step. Firstly, kenapa perlu transfer wang ke Malaysia sedangkan duit biasiswa yang diberikan selepas beberapa bulan di UK akan dimasukkn direct ke akaun UK (in my case, Lloyds bank).

Well, ana berniat untuk membuat tabungan di Malaysia. Sebenarnya banyak lagi option lain yang boleh diambil untuk menyimpan duit. Ade orang lebih prefer untuk membuka akaun satu lagi akaun di UK as saving account or mungkin ada yang berniat untuk menyimpan wang dalam bentuk dinar emas etc. Tapi, bagi siapa yang ingin berbuat seperti ana, bolehlah follow step di bawah.

1. Layari http://www.lloydsbank.com/ (Lloyds bank) - Log in

2. Click international payments

3. Masukkn swift code Maybank - MBBEMYKL. Then click continue




4. Fill up the column. Just follow the instructions.



5. Selesai saja isi kolum di atas, sila cari icon ini. Click
  • 1. UK & International payments
  • 2.  International payments



6. Click make payment. Just follow instruction - masukkan jumlah wang yang ingin ditransfer. In sha Allah duit akan smpai di akaun Maybank dalam masa 2-3 hari. In sha Allah, proses ini tidaklah begitu berbeza dengan bank bank lain di UK.


P/s: untuk rate currency tukaran pound ke Malaysia, boleh cek di sini

http://www.maybank2u.com.my/mbb_info/m2u/M2UCurrencyConverter.do



Pertukaran ini akan dikenakan charge oleh kedua dua bank.

Llods bank:
transfer < 5k p : 10p
transfer > 5k p : 17.50p

Maybank:
rm 10 or rm 12. (maaf yang n agak terlupaakan update soon the exact value

Jika ada yang mampu menyimpan wang dengan membeli dinar emas, itu adalah yang terbaik. That is one of my dream too. Tapi memandangkan bila berunding dengan my father, ayah kurang bersetuju bimbang sesuatu berlaku. tapi bagi yang berkemampuan, teruskanlah dengan menyimpan dinar emas ye :)

Ana juga ingin mengingatkan para pembaca yang bahawa saya cuma berkongsi mengenai pengalaman saya dan saya memohon maaf kerana banyak komen di bawah tidak dapat saya balas kerana itu betul-betul di luar pengetahuan saya. Semoga perkongsian yang sedikit ini bermanfaat untuk pembaca di luar sana.

Sekian, selamat mencuba :)

Sila klik: Scammer oh Scammer

P/s: Saya mohon maaf kerana tidak dapat menjawab banyak soalan yang ditanya kerana kebanyakkan soalan tersbut adalah diluar pengethuan saya. Namun saya berharap agar melalui platform ini, akan ada yang lebih ramai yang sudi berkongsi dan menjawab soalan yang ditanya jika mengetahui jawapannya. Juga peringatan untuk para pembaca sekalian, jika ragu-ragu silalah menghubungi bank-bank yang berdekatan agar mendapat penjelasan yang jelas berkaitan transfer duit terutamanya bagi yang melibatkan akaun luar negara. Moga dipermudahkan urusan dan terima kasih kerana membaca :)



287 comments:

  1. Thanks for sharing. :)
    Duit GBP masih di akaun TSB UK. Mulanya nak try guna worldremit. Tapi takut kena tipu lepas baca byk jugak bad review.
    Kalau transfer macam ni mcm banyak je kena charge eh?
    Nak try tgk boleh tak transfer from TSB ke cimb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya transfer lebih dr 5k p. Charge dr Lloyds bank 17.50p. Dan dari Maybank dalam rm10 or rm 12.

      Klu transfer bawah dari 5k p, kena charge 10p by Lloyds bank.

      Bagi saya x bnyak charge ni. Ok lah. Sebb duit pom selamat n smpai dalam masa 3 hari

      Delete
    2. Total charge eh ni?
      Berdebar lah pulak nak transfer duit ni. Takut silap.huhu

      Delete
    3. Kalau yg saya tranfer ai t. More than 10k p, total charge 17.50p (lloyds) + rm12 (maybank).

      Tp bank lain xpasti. Boleh cek dalam website

      Delete
    4. Asalam ,nak tnye nie kalu kte jual barang n org dri luar mmbelinye dan mereka tranfer duit dari akaun dia ke akaun kte adakah duit itu melalui ejen

      Delete
    5. Setakat pengetahuan saya, transfer melalui cara biasa pun tiada masalah. kalau melalui ejen, saya tidak pasti

      Delete
    6. Hai nak Tanya lah,kalau bank Dari Canada RBC royalbank dia transfer online ke Maybank amik mass berapa hari ye?sebab ada dapat email Dari RBC Royal bank

      Delete
    7. Hi, assalamualaikum. Kwn sy ada terima duit dr suaminya dr UK melalui maybank 15k p. So pihak bank dh call dia utk dan dikenakan charge maybank sebyk rm2500. Pihak bank bg tempoh seminggu utk selesaikan charge tu, sekiranya beliau tidak byr charge bank tsb, pihak bank akan return blk duit kpd suaminya. So nk kepastian betul ke mcm tu? First time transfer duit katanya, nk tau lah 😊😊

      Delete
  2. Terima kasih, post ni sangat membantu. Selalunya mmg amek 3 hari ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhmdulillah. gembira dengar.
      Aa biasanya 3 hari. Tapi depend pada bank juga rrasenya ;)

      Delete
  3. Salam iefa. Referring to picture number 2, saya try isi international payment calculator. Tp bila select Malaysia, currency MYR tak de dalam pilihan. huhuhu. So dia set USD.
    Awak guna Lloyds hari tu ada problem ni tak? send dlm currency apa ye ke maybank?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Wasalam. saya faham..

      Ok mcm nie, sebelum saya transfer duit dr UK ke MAS, saya pergi jumpa staff lolyds bank. Tanya tentang persoalan mcm awak, sebb I faced the same problem too.

      Dia explain mcm ni. Kalkulator tue hanya boleh digunakan kalau kita nak lolyds bank tukar siap2 duit kita ke dalam RM. Kalau nk mintak Lloyds bank tukar siap2, bank akan tukar ke USD dlu then baru ke RM.

      So dia ckp ignore the calculator. Just transfer the money. Lloyds bank akan tranfer duit dr UK ke MAS dalam pound. Maybank akan receive duit tersebut dalam POUND dan convert ikut rate MAYBANK (Sterling pound - UK). Jadi proses rate exchange tue sebenrnya diuruskan sepenuhnya oleh Maybank. Boleh check currency converter seperti yang saya sertakan di atas.

      Moga membantu ;)

      Delete
    3. Salam,

      Saya kurang faham bila nak trnsfer duit tu. Hanya ada usd dan kat list currency tu xde RM. so kat situ saya pilih GBP pound. Then lps tu kat option lagi satu pun saya pilih GBP pound instead of equivalent to GBP pound. Bila lloyds process tiba2 lloyds ckp payment declined dan online banking kena susended. Sekarang xleh nak log in pun online banking. Please advise ;)

      Delete
    4. maaf di atas kelewatan membalas. Em saudari kena reset password dululah. Kena call Lloyds bank. Then baru buat balik transfer berkenaan.

      Delete
    5. helo nak tanya sya ada family nak transfer dri us online to my bank cimb brapa nak bayar yer bank cimb dlm rm90k duit malaysia.brapa kita nak bayar cimb bank ker

      Delete
    6. helo nak tanya sya ada family nak transfer dri us online to my bank cimb brapa nak bayar yer bank cimb dlm rm90k duit malaysia.brapa kita nak bayar cimb bank ker

      Delete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. tumpang tanya..saya terima duit melalui online transper dari UK ke bank acc sy maybank..sekarang ni saya hanya perlu tunggu 2 3 hari untuk duit masok ke acc saya ke atau saya perlu pergi ke dulu untuk apa2 confirmation...xbrape faham ni..tolong

    ReplyDelete
    Replies
    1. tunggu saje duit masuk dalam akaun. cik boleh cek akaun selepas tiga hari nline transfer dibuat. nk cek setiap hari pom boleh :)

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Lloyds Bank UK gagal buat transfer duit 50,000 pound ke Maybank. Kenapa tak bolih transfer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti En osman. Mungkin kerana jumlah duit pound tersebut terlalu banyak

      Delete
  9. I just did mine last 3 days, TSB to CIMB. Thanks for your help! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. can u share wit me the BIC/SWIFT code & address for CIMB bank? thanks :)

      Delete
    2. Im sorry EN ALiff. But yopu can email CIMB staff to ensure you get the right SWIFT CODE and address :) I did mine by emailed the Maybank Staff

      Delete
  10. Iefa i ada payment yang patut masuk ke account bank saya xpi dah 5 hari x masuk masuk lagi kenapa agak2 ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Em, saya tak sure. Better call bank tersbut kerana saya tak pernah menghadapi masalah begini ;)

      Delete
  11. Salam..

    Saya ada option yg lebih murah dan cepat. Transferwise. Saya dah transfer 2 kali dan semuanya berjalan lancar. Saya transfer AUD1000 dan fees yg dikenakan hanya AUD7 sahaja. Masuk Maybank lepas 1-2 hari. Anda jumat sebab x perlu bayar fees utk bank penghantar dan bank penerima. Hanya bayar 1 fee jer kat transferwise. Plus, transferwise guna current exchange rate x macam bank atau western union yg agak mahal exchange ratenya.

    Boleh download apps tu diseini n dapatkan FREE transfer utk pertama kali kalau sign up guna link ni https://transferwise.com/u/f38b09

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih En Mohamad Hafis. Saya bersetuju. kawan saya juga telah mencuba beberapa kali menggunakan Transferwise dan mendapat tukaran yang lebih memberansangkan. terima kasih atas perkongsian :)

      Delete
    2. Salam bro hafis blh whatsapp kwn x?+60197690635..kwn nk bertanya psl tranferwise ni,x berapa fhm la.

      Delete
  12. Dik nak tanya, fee utk maybank tu akan ditolak dulu amountnya / akan ditolak selepas duit yg ditransfer tu totally masuk ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Em kalau ikutkan pengalaman saya pernah buat, ditolak sebaik sahaja duit saya masuk ke Maybank. jika dilihat dari sistem bank utama di mana duit saya akan berada, LLoyds bank mentioned awal2 lagi berapa yang akan ditolak dan jumpalah yang ditransfer. jadi saya dapat tengok in detail total transfer dan fee transfer :) moga membantu

      Delete
  13. Assalamualaikum nak tny, kalau kt malaysia nk tukar duit pound ke ringgit malaysia kat mane yg ptt sy pergi ya? sy x biasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt. Maafkan saya di atas kelewatan membalas. Saya tak pasti di manakah saudari akan dapat rate yang baik untuk tukaran GBP - RM. Mungkin boleh cuba di Midvalley yang memang terkenal dengan pilihan tukaran dari RM-GBP :)

      Delete
  14. Hye..sy nk tnya..sy ad jual brg n the buyer is from uk..lpas tu dye ckp sy kna byar yg western union tu sbanyk 500 ringgit..btul kew tu..item yg sy jual tu 30k..so dye transfer duit dlm jumlah tu n sy kna bayar western union..betul kew?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Em, saya tidak pasti Encik Aidil. Sepatutnya, En. Aidil tidak perlu buat apa2 kerana pembayaran dari buyer, dan Encik Aidil hanya menerima. Mungkin kena rujuk blog atau orang lain untuk kepastian.

      Delete
    2. Sama macam kes sy.. Byar rm500 for activation fees.

      Delete
  15. Salam. Kwn saya dari germany transfer to my account. UOB bank. It should be the same time as you kan? Since inter continent. Europe to Asia. Just nk kepastian. N 3 days tu means working days kan? Since kalu transfer on saturday it should be wednesday right?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Better you check carefully the meaning of 3 days for UOB bank. Sebab there might be different with LLoyds bank. E.g LLoyds bank ada mention Currency and destination and maximum delivery times in detail. Supposely this things mentioned in the website of every bank. Hope helps.

      Delete
    2. Hi , soalan encik aidil tu sama macam saya nak tanya . Perlu ke nak bank in balik RM500 tu? Rasa takut kena tipu aje .

      Delete
    3. CIk Syahira, saya tidak pasti. Tidak dapat membantu kerana tidak pernah lalui pengalaman seperti Cik

      Delete
  16. Kawan saya ada kirim duit.. check the receipt i used to send you money, i send it through Embassy.
    Adakah saya kena bayar cukai.. Utk terima duit itu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudari Ju Riah, maafkan saya kerana tidak dapat membantu. Saya tidak pasti berkiatan dengan cukai yang akan dikenakan untuk terima duit tersebut.

      Transaction saya sebelum ini saya hanya perlu bayar proses pemindahan dari bank UK ke bank Malaysia.

      Delete
  17. Sis,nak tanya,kite perlu bayar ke utk urusan transfer tu? Sbb ada pihak call kata nya dr bank suh bank in duit ke acc dia utk urusan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy bru terima duit dri oversea. N dikenakan byran sebanyak rm1500. Dan duit tu sy perlukan bankin kpd org yg urus bnd tu. Dia kata, lps sy bankin bru dia akan tukar duit usd ke RM betul ke? Awk pernah mcmni tk?

      Delete
    2. Sy bru terima duit dri oversea. N dikenakan byran sebanyak rm1500. Dan duit tu sy perlukan bankin kpd org yg urus bnd tu. Dia kata, lps sy bankin bru dia akan tukar duit usd ke RM betul ke? Awk pernah mcmni tk?

      Delete
    3. Itu kerja scammer.. jangan terperangkap.. kalau betul ada fee suruh mereka tolak saja dari kos yg dia nak bankin..

      Delete
  18. Amy Rahimi, saya tidak pasti berkaitan dengan pertanyaan saudara. Mungkin boleh bertanya pada yang lebih arif.

    ReplyDelete

  19. Sy bru terima duit dri oversea. N dikenakan byran sebanyak rm1500. Dan duit tu sy perlukan bankin kpd org yg urus bnd tu. Dia kata, lps sy bankin bru dia akan tukar duit usd ke RM betul ke? Awk pernah mcmni tk?

    ReplyDelete

  20. Sy bru terima duit dri oversea. N dikenakan byran sebanyak rm1500. Dan duit tu sy perlukan bankin kpd org yg urus bnd tu. Dia kata, lps sy bankin bru dia akan tukar duit usd ke RM betul ke? Awk pernah mcmni tk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah saya dikenakan bayaran sebanyak tu. Estimation bayaran yang pernah dikenakan kepada saya sebelum ini adalah seperti di bawah:

      Wang transfer dari UK ke maybank: 30k+-
      Bayaran proses penghantaran dari LLoyds Bank: 17.50pound
      bayaran proses penerimaan Maybank:RM50

      Dan saya berurusan dengan bank, tidak melalui orang tengah. Kerana itu, caj terus diambil oleh pihak bank dan kadar caj yang dikenakan boleh dicek melalui staff bank.

      Saya tidak pasti kenapa agak mahal bayaran yang saudara kena bayar.

      Delete
    2. Tp harini org tgh tu sruh sy bayar rm5500 plk. Dia kata duit tu utk transfer masuk kt acc sy. Klu melalui org tgh mmg jd mcmni ke? Dan btul ke sy akan dpt duit tu?

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. En haikal adakah anda telah menerima duit tersebut? Berapakah caj yg anda telah bayar?

      Delete
    5. En haikal adakah anda telah menerima duit tersebut? Berapakah caj yg anda telah bayar?

      Delete
    6. Saya sekarang macam awak.. ade terima duit dari oversea.. utk convert duit trsebut kene byr gst.. betul ke transfer duit ade gst?

      Delete
    7. Saya juge.ada menerima duit 50thou dollar, dan sy perlu byar gst 12880 sblum duit di bnk in ke dalm akaun mlysia? Mlalui ejen.betulkah mcam tu, or scam

      Delete
    8. saya pon sama sekarang ni saya sudah bayar rm700 tpi dis mntk lagi rm650 sbb di kata duit tu tersekat...betul ke?

      Delete
  21. Sy nk tanya, kwn transfer duit dari uk ke malaysia to acc maybank amount 5000usd so about 20k duit malaysia. Dia transfer melalui turkey embassy monetory unit (credit control transfer department) katanya lebih selamat. Now duit tu tidak boleh ditransfer direct to maybnk dan ianya perlu melalui special agent yg dilantik dan sy perlu mbayar RM1638.25 kpd agent dan mgambil masa 3 hari bekerja utk clear. Harap dapat membantu. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt.

      Secara jujur memang saya tidak mempunyai pengalaman pindah wang melalui agent. Cumanya nasihat saya:

      1. Saudara/i lebih tahu kawan tersebut adalah kawan yang boleh dipercayai atau sebaliknya.
      2. Jika melalui turkey embassy monetory unit,Saudara/i perlu membaca dahulu apakah step step yang telah digariskan disitu untuk pemindahan wang. Ini adalah website yang saya rasa boleh membantu serba sedikit https://www.gov.uk/government/world/organisations/british-embassy-ankara.
      3. Jika penghantaran wang tersebut menggunakan money transfer, saudara perlu pastikan code/nombor rujukan yang diberikan adalah betul.

      Moga membantu.

      Delete
    2. kes ini hampir sama dgn saya tapi kawan saya buat transfer melalui international remittance department.dan saya menerima pengesahaan bahawa ada transaksi daripada pihak internasional remittance unit 10k pound dlm akaun maybank saya dan perlu membuat bayaran rm1900 untuk transfer local..bagaimana saya nak merujuk untuk kesahinan dimana saya perlu untuk buat bayaran 1900 itu..mohon bantuan???

      Delete
  22. Salam.. mohon pencerahan..
    sy ada buat loan dari sebuah syarikat di dubai rm100k dubai.. betul ke pengurusan transfer dr bank dubai ke malaysia ambil masa 1 bulan lebih baru clear.. mohon sangat2 takut ada sendikit yang ambil kesempatan..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.

      Ye betul kebiasaannya ianya akan menelan masa untuk duit tersebut clear. Tetapi berkaitan urusan pinjaman duit, saya tidak pasti bagaimana dan berapa lama. Saya cadangkan saudari layari laman web yang berkaitan untuk mendapatkan info.

      Delete
  23. Maaf cik blh msg @ wspp sy d no ni x....ada masalah nk tanya...0174713936

    ReplyDelete
  24. Maaf cik blh msg @ wspp sy d no ni x....ada masalah nk tanya...0174713936

    ReplyDelete
  25. salam. mohon pencerahan. kawan saya ada transfer duit dari oversea. saya terima call dari agen menyuruh saya membuat bayaran cas GST, Cas pertukaran wang, Swift cord dll. setelah bayaran dibuat duit tersebuat dikembalikan ke akaun kawan saya untuk pengesahan dan saya perlu membuka akaun Lloyds bank pula. saya agak keliru dengan proses tersebut. mohon membantu siapa yg berpengalaman seperti ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam.

      Maafkan saya kerana tidak dapat membantu. Permintaan oleh agen itu agak mengelirukan

      Delete
    2. hi . saya nak minta bantuan , saya ada membuat deal dengan orang us and dia cakap dia nak bankin rm 20,000 ke akaun saya cimb . tapi saya sedikit takut tentang clearance charge . boleh bagi idea bagi senang untuk memudahkan petukaran wang or transfer

      Delete
  26. Saya adalah penjual duit syiling lama..tetapi ini first time saya berurusan dgn customer dari us..customer saya ckp saya perlu membayar activation fee sebanyak rm250 sebelum bank dri us dapat memasukan wang ke dalam akaun saya..mohon penjelasan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga transfer dari UK ke Maybank tetapi tiada sebarang activation fees yang saya perlu bayar. Cuma dicaj prosessing fee penerimaan wang, itupun sangat sedikit +-RM50. Saya tidak faham kenapa saudara sendiri perlu membayar. Saya cadangkan saudara pergi ke Bank yang saudara pilih untuk dimasukkan wang tersebut dan bertanya kepada pegawai bank bagaimanakah proses penerimaan wang dari luar negara (UK, US) dan adakah saudara perlu membayar sebarang activation fee untuk transaksi itu.

      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. As salam.,,selain akaun May bank, akaun CIMB boleh ke buat TT Dari UK?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. ye boleh. Cuma biasenya kadar tukaran lagi tinggi di CIMB.

      Delete
  30. Salam awak..saya nak tanya sy ade jual barang dkt mudah.my dan org luar negara nak beli..lepastu harga barang rm800 Dan dia cakap sy kene bayar fee rm700 untuk tebus duit rm800 tu.saya pelik and tak tahu nak buat apa.. Saya tanya org yg lebih berpengalaman dia kata org tu penipu..mohon pencerahan boleh? Saya takut ditipu..orang tu suruh saya cari jugak amount rm700 untuk tebus..😢😢

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam saudari.. secara jujur dan logik saya yakin untuk katakan org tersebut menipu. Jangan mudah terpedaya dengan org luar yang ingin membeli barangan kita. Jika saudari ingin lebih kepastian saudari boleh bertanyakan pembeli tersebut apakah method money transfer yang dia ingin lakukan sehingga saudari perlu membayar duit fee 700 tersebut. Then terus berhubung dengan pegawai bank di mana urusan tersebut akan dijalankan. Pihak bank boleh menerangkan dengan jelas kepada saudari..

      Delete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. Kawan saya ada mengirim sejumlah wang dari uk ke malaysia,mereka meminta 1500 utk penukaran duit ke rm lpas tu meminta bayaran 3500 utk gst.. semua sudah bayar tapi duit blm masuk ke ac sya.. minta pencerahan berapa lama proses utk mndptkan duit tersebut????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Jika maybank telegraphic transfer duit akan mengambil masa 3-4 hari mengikut pengalaman.

      Delete
  33. Salam... boleh gunakan tranferwise untuk tukar wang ke RM... rate semasa & fee yang rendah berbanding bank. 1st time transfer is free.. 2-3 hari proses.
    https://transferwise.com/u/97085

    ReplyDelete
  34. Kawan saya ada mengirim sejumlah wang dr UK ke Malaysia. Mereka meminta Rm2500 utk membayar ministry clearance,baru wang tu boleh dimasukkan ke dlm akaun saya. Apa betulkah ada cas begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Maaf saya tidak pasti tetapi setakat pengetahuan saya, tidak pernah ada caj sehingga sebanyak yang saudari/a nyatakan di atas. Untuk confirmation, saya sangat cadangkan agar berhubung dan bertanya dengan bank berkenaan yang akan menerima duit tersebut (cth: Maybank etc). Pastikan anda membuat transaksi dengan bank yang sah.

      Moga membantu.

      Delete
  35. Pls wasap saya..ada masalah sikit ni..0168618717

    ReplyDelete
  36. kak tlong whatsapp saya .. saya ada prtayaan skit .. 0123568230

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt adik azanie Akmal. Jika ada sebarang pertanyaan boleh tanya di sini, akak lebih prefer di sini daripada wassap. In sha Allah kalau ada yang saya boleh bantu saya bantu.

      Delete
  37. hi iefa..thanks for sharing..info yg sangat berguna..blh tanya skit tak? alamat bank penerima tu, adakah alamat HQ bank atau alamat cawangan bank masa kita mula2 buka acc dlu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi there
      Good question. Terima kasih kerana bertanya. Saya letak alamat HQ bank seperti yang tertera di atas.

      Delete
  38. Assalammualaikum kak. Blh pm sya dlam whatsapp tak. 0199668242. Saya ad pertanyaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt adik afiq. Jika ada sebarang pertanyaan boleh tanya di sini. In sha Allah kalau ada yang saya boleh bantu saya bantu.

      Delete
  39. Assalammualaikum kak. Blh pm sya dlam whatsapp tak. 0199668242. Saya ad pertanyaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt adik afiq. Jika ada sebarang pertanyaan boleh tanya di sini. In sha Allah kalau ada yang saya boleh bantu saya bantu.

      Delete
  40. salam...sy nk tnya...sy da jual duit lama dlm mudah...dia ckp sya kena da duit dlm acc sy utk byar fee rm150 ..bru duit tu msuk ke akaun sy..yg sy mrah klu sy xmsukkan duit tu..sy akn ditgkap..dia ugut sy

    ReplyDelete
  41. salam...sy nk tnya...sy da jual duit lama dlm mudah...dia ckp sya kena da duit dlm acc sy utk byar fee rm150 ..bru duit tu msuk ke akaun sy..yg sy mrah klu sy xmsukkan duit tu..sy akn ditgkap..dia ugut sy

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan percaya ikut pengalaman saya itu semua scamm bukn customer.. fbi sendiri cakap dekat saya

      Delete
    2. Moga Allah permudahkan urusan Eida selalu. Saya tidak tahu jawapan kepada soalan Eida. Tapi, berhati2 dengan sindeket penipuan. Mereka boleh menyamar dan buat bukti palsu dengan pelbagai bagai cara. Saya nasihatkan agar Eida terus dapatkan nasihat daripada bank atau laporkan kepada polis.

      Delete
  42. perlu ke kita kena ada simpanan dalam maybank sekurang kurangnya RM650 untuk menerima duit dari acc us?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wbt saudari Syafiqah. Moga Allah permudahkan urusan Syafiqah selalu. Maafkan saya, saya tidak tahu berkaitan dengan pertanyaan Syafiqah. Saya sangat sangat rekemen untuk Syafiqah terus bertanya dengan pihak Maybank.

      Delete
  43. Ni no phone saya 0139409366 (syafiqah) . Saya nak mtk tolong sgt sgt.

    ReplyDelete
  44. Sma la. sya ada jual duit syiling dalam mudah orang us menawarkan harga 800k.lpastu dia kta dah transfer ke account saya tpi saya kena bayar 650 untuk activation fee baru duit boleh masuk ke akaun saya.btul ke kena bayar 650?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum wbt saudara Azim. Moga Allah permudahkan urusan Azim selalu. Maafkan saya, saya tidak tahu berkaitan dengan pertanyaan saudara. Saya memang tidak pernah berurusan seperti ini. Saya sangat sangat rekemen untuk saudara terus bertanya dengan pihak Maybank atau laporkan kejadian ini pada polis.

      Delete
    2. Assalam azim.. Boleh saya tahu apa tindakan awak.. Adakah awk mmbayar 650. Saya ada juga buat macam ni tp blum bg kata putus kat org tu nk jual gn dia.. Adakah btul ada acitivst fee

      Delete
    3. Assalam azim.. Boleh saya tahu apa tindakan awak.. Adakah awk mmbayar 650. Saya ada juga buat macam ni tp blum bg kata putus kat org tu nk jual gn dia.. Adakah btul ada acitivst fee

      Delete
    4. Sye pun kena.
      Kena bayar rm700 bru duit msuk ke akaun .
      Cmne azim dan sunan ?

      Delete
  45. Maaf cik blh msg @ wspp sy di no ni tak....ada masalah nk tanya...0142635547

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudari Madiha, boleh terus bertanya di sini.

      Delete
  46. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  47. maff cik sy nk tanya,sy jual barang sy pada org di uk.dia kata da transfer duit ke akun bank sy da tunjuk bukti,kemudia dea kata sy perlu bayar rm1200 sbb bank perlu cukupkan kuata y bank berikan.jd sy transfer kemudian meraka mitak transfer lg cth utk lesen transfer,licen utk interpol..sampai sekarang masih minta transfer lg rm1000 untuk interpol dan mereka kata kalau sy tak bayar pihak interpol and fbi akan masuk kan sy dalam jail..bantu sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara/i, saya memang tidak dapat membantu kerana ini melebihi pengetahuan saya. Saya sendiri tidak pernah berhadapan dengan situasi ini. Tetapi, pada pendapat saya ini semua penipuan termaksud bukti palsu. Silalah lapor kepada balai polis secepat mungkin. Mungkin pihak polis juga sudah banyak berhadapan dengan masalah ini dan mungkin mereka boleh bagi pendapat apa yang perlu dilakukan. Option kedua, cuba tanya pendapat pekerja di bank. Mereka juga biasenya tahu selok belok penipuan dan transaksi kewangan dari luar negara ke dalam or VS.

      Delete
    2. Sis iefa kalau Ade org transfer duit kat kita Dr luar adakah kita perlu byar fee activist

      Delete
    3. Sis iefa kalau Ade org transfer duit kat kita Dr luar adakah kita perlu byar fee activist

      Delete
  48. As salam.nak tanya...betul ker bank x terima transfer duit lebih 10000 usd saja?.dan kalau nak hantar duit sebanyak 261000from england ke malaysia kena guna embassy . Betul ker nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt. Maafkan saya tidak pasti.

      Delete
  49. Asalamualaikum.. nk tanye .. transfer duit dari us ke malaysia kene byr gst dulu ke sblom msok dlm account kite?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummusalam wbt.

      Setakat yang saya tahu yes. Kalau saudara/i membuat transaksi dalam negara pun akan di charge dan charge tersebut inclusive GST. " All transactions performed (including GST charged for each transaction) will be reflected in your monthly
      bank statement which serves as a valid tax invoice."

      DI sini sedikit pencerahan berkaitan GST Maybank http://www.maybank2u.com.my/WebBank/gst_faq_20150327.pdf

      Delete
  50. Assalamualaikum . kalau org luar negara nak transfer duit ke Malaysia , kene bayar fee ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikummusalam wbt. Yes, kena bayar fee. Dan fee tersebut bergantung pada kadar bayaran yang telah ditetapkan oleh bank tersebut.

      Fee tersebut adalah dikira sebagai upah' atau service charge penghantaran sahaja. Kalau nak lebih jimat, boleh guna transfer Wise money. In sha Allah saya akan share di perkongsian yang berikutnya.

      Delete
  51. boleh pm 010-8330619 saya ad nk tanya berkaitan pemindahan wang dari Barclays bank ke Malayan Banking Berhad

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum. Boleh pm di sini. Jika saya tahu, in sha Allah saya kongsikan.

      Delete
    2. Maaf nak bertanya kawan saya dari uk ada kirim duit di akaun maybank saya guna asian moneytry tapi saya pulak yang nak kene bayar service charge nya , kenapa saya yang perlu bayar bukan kah bank akan siap siap tolak dari situ? Boleh bagi pencerahan tak? Thanks

      Delete
    3. Ada dua caj perkhidmatan penghantaran wang bagi setiap transaksi (dalam kes saudari):

      1. Caj dari bank penghantar UK
      -- Service caj tersebut akan terus ditolak oleh bank dari akaun penghantar.
      2. Caj dari bank penerima malaysia
      --Service caj penerimaan (proses pertukaran duit) akan dikenakan kepada pemilik akaun tersebut.

      Walau duit itu bukan duit saudari, sebagai pemilik akaun yang menerima duit tersebut, maka saudarilah yang akan dikenakan service caj. Saudari boleh berbincang dengan kawan tersebut agar beliau membayar service caj di bank Malaysia.



      Delete
    4. Saya perlukan bantuan no watsup 0142269250 sebab saya nak tunjukkan receipt yang saya terima betul ka atau palsu dari buyer luar negara

      Delete
  52. As salam.. Maaf sy nk tanya.. Sy ad kawan dr uk.. Dan dy ad wat tranfer melalui telegram cheque.. Dan ad pihak yg call ckp dr international remittance department utk buat oengsahan.. Dan dia mintak sy jelas kan pembayaran sbanyak rm2250 baru dy blh cash kan cheque tersebut ke akaun sy.. Betol ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara jujur saya tidak pasti. Sekadar pendapat, RM2250 is a lot of money. Adakah duit yang kawan awak transfer lebih daripada 30k sehingga awak kena membayar sebanyak itu?

      Pendapat saya, kalau caj perkhidmatan penghantaran wang seperti yang saya buat tidak sampai RM100 pun untuk penghantaran duit 30K ke Malaysia.

      Delete
  53. salam kak. tumpang tanya betul ke saya kene bayar duit fee baru saya akan dapat duit yang kawan saya tranfer dari us ke malaysia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam dik. Fee yang adik maksudkan saya tidak pasti fee apakah.

      Tetapi untuk setiap penghantaran wang memang akan dikenakan fee @ caj perkhidmatan. Cth, apabila saya menghantar wang dari lloyds bank (UK) ke Maybank (Malaysia), saya dikenakan fee dari kedua dua bank tersebut.

      Tetapi perlu diingatkan fee tersebut tidaklah mahal, cuma sekadar caj perkhidmatan.

      Delete
  54. die transfer duit tersebut melalui TD bank.

    ReplyDelete
  55. bleh whatsapp sy..krna sy ingin brtnya dan hantar gmbar dri bank niy whatsapp 018-9621400

    ReplyDelete
  56. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  57. Saya ada terima satu email dari R
    Bank scotland
    ,minta saya mengisi borang mengesahkan acc Ambank dan photostate ic.sebelum meneria trnsfer wang dri bnk tersebut.saya kurang arif tentang perkara ni
    Mohon penjelasan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maafkan saya kerana saya tidak pasti berkaitan kes ini.

      Delete
  58. Assalam kak.. sy ada membuat FTT ke Denmark mll Maybank2u tetapi pihak penerima tidak menerima wang tersebut disebabkan data dalam borang yg diisi tidak tepat & wang tersebut mungkin telah di reject oleh bank tersebut. Berapa lama saya perlu tunggu untuk mendapatkan balik wang tersebut?

    ReplyDelete
  59. Saya nak tanya kak. Kawan saya ada bank in duit sebanyak 10000 usd dari london ke malaysia. Lepas tu ada bahagian diplomat call saya cakap sebelum menerima duit tu kena bank in kepada diplomat tersebut sebanyak rm1200. Jadi saya takut ditipu. Saya hanya nak kan kepastian.

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum.... sis saya nak tanya, sekiranya kawan saya dari UK mahu transfer duit ke akaun saya dengan jumlah yang besar, adakah ia mendatangkan masalah kepada saya sebagai akaun penerima

    ReplyDelete
  61. Assalamualaikum sis.
    Saya wat jual beli duit lama n costmer setuju utk 50pcs dgn hrg 1.3juta.

    Masalah skrg sy kena bayar charge sbyk 5k utk 1.3 juta. Benar or tipu

    ReplyDelete
  62. Aslm wbt. Anak saya juga berhadapan dengan masalah yg sama. Dia menjual duit lama 5keping dan ditawarkan harga rm250k.. Cust dr us dan telah membuat bayaran melalui bank of america. Tapi dia perlu menjelaskan activation fee sebanyak rm150..yg menjadi persoalan dia diarahkan utk bank in ke akaun maybank armstrong che cheh yg kononnya activist yg mengendalikan transaction tersebut. Saya risau scammer je.. Ada sapa2 boleh beri pencerahan tak. Dan kalau benar scammer mcm mana nk buat sbb dia ada berikan akaun no dan ic pd buyer to utk urusan wire money. Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak sis dapat tak duut bayaran tu.maksud saya masuk juga dalam akaun dia atau tidak?

      Delete
  63. Kawan saya menggunakan perkhidmatan global money express. Bayaran gst telah saya buat. Sekarang ni bayaran lain diperlukan untuk masuk ke akaun saya kerana amaun yg hendak dimasukkan adelah besar. Adakah cara ini betul atau saya kena tipu.

    ReplyDelete
  64. Salam sis jika suami saya transfer dari US 50k tak ada masalah ke tu dan selalu nyer berapa cas yang dikenakan..oleh pihak bank terutama Maybank tq

    ReplyDelete
  65. salam sis oleh kerana suami saya guna pihak ke3 transfer duit agent tu suh bayar RM5000 dan kemudian international transfer dia minta lg RM7000 betul kah ni sis ...sebyk 2 yg kita kena byr...

    ReplyDelete
  66. Kawan saya menggunakan bank standard chartered bank d UK untuk bank in duit ke acc maybank saya d malaysia. Pihak accounts officer minta saya menghubungi mereka.saya agak ragu-ragu tentang ini . Apa pendapat sis tentang perkara ini.

    ReplyDelete
  67. abg saya ad jual duit kertas RM1 tandatangan Aishah.. dan ada seorang lelaki dr US hendak membelinya dan menawarkan RM250k ..jadinya abang saya pun deal.. Then, dy bergegas trus ke bank (wells fargo*nama bank*) untk buat payment ke Acc Maybank.. kononnya secepat mungkin duit transfer dy dapat mengambil duit kertas lama itu secepat mungkin juga.. dy dah buat payment then dapat email kat bank wells fargo tu

    ReplyDelete
  68. Hai, my brother have Duit Lama RM1 signs Aishah.So, have a UK guy want to buy the Duit Lama offering about RM250k then he immediately rush to bank name Wells Fargo in UK to make a payment in Maybank Account Malaysia.After that my brother receive email from the Wells Fargo bank showing pending payment need to settle the Activation Fee Payment first , pay at CIMB Bank Malaysia RM700.00 then the money from US immediately can withdraw ASAP.If not pay the activation fee payment Maybank Account will be block. So my question is, is it true need to make a activation fee payment? and why should make the fee payment to other bank and why not pay to the Maybank ? then the Wells Fargo Bank sent the pending payment to the Spam in gmail. Can we trust the payment? or its a scammer?

    ReplyDelete
  69. Assalam, ramai yang dalam ni ajukan soalan yg hampir sama iaitu ada cust/buyer/kwan transfer duit dari overseas. My humble advise, if it is too good to be true, then it is most probably scam. Xde activist atau activation fee dlm malaysia ni. Lagi satu, mana ada bank penghantar send email kepada penerima. kita transfer duit kpd org lain ade ke bank kita hantar email kpd org tu???renung-renungkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. if ada sebarang pertanyaan atau kemusykilan boleh whatsapp sy 0129580582...saya akan cuba menjawab pertanyaan anda setakat yg sy tau...p/s sy jarang masuk blog

      Delete
  70. Assalamualaikum ..
    Kwn sya ada masalah yg sama.dpt pembeli duit lama dari us..Tapi kena bayar rm700 baru duit tu masuk dalam akaun dia.
    Nk tanya ada kh yg hadapi mslh mcm ni.
    Mcm mna cara penyelesaiann kamu.
    Kamu bayar kh ??
    Duut yg dikirim tu mcm mna?
    Masuk dalam akaun atau tak..
    Mohon pencerahan .tq

    ReplyDelete
  71. Hai selamat ptg..sya nak tny ..ada pengirim wang dri scotland meminta emeil sy untuk mmbuat akaun baru d maybank malaysia.sy sdhpun mmpunyai bank sendri iaitu Rhb bank.tp org itu mahu sy mngmbil ny d maybank.ada seorg wanita mnghubungi sy pgi td untuk menuntut byrn sebanyk 1500 untuk urusan pembuatan Akaun baru.sy keliru tp ada kwn bg tau itu semua scam ..boleh tolong bg pencerahan.terima kasih

    ReplyDelete
  72. Assalamualaikum

    Tolong beri pencerahan saya ada manjual duit lama pada orang canada dia membayar saya 7k USD saya meminta dia masuk kan ke ekaun maybank saya.tetapi dia ckp saya kena perbaruhi HGIR saya membayar rm150 untuk perbaruhi HGIR.selapas tu BMCE bank kata terdapat peyulitan sah hari saya.jadi BMCE BANK menyeruh saya membayar rm200 lagi untuk memulikannya semula tolong yang berpengalaman tu ada ka ini betul atau tidak

    ReplyDelete
  73. Assalamualaikum

    Tolong beri pencerahan saya ada manjual duit lama pada orang canada dia membayar saya 7k USD saya meminta dia masuk kan ke ekaun maybank saya.tetapi dia ckp saya kena perbaruhi HGIR saya membayar rm150 untuk perbaruhi HGIR.selapas tu BMCE bank kata terdapat peyulitan sah hari saya.jadi BMCE BANK menyeruh saya membayar rm200 lagi untuk memulikannya semula tolong yang berpengalaman tu ada ka ini betul atau tidak

    ReplyDelete
  74. Salam sis ada kawan yang kirim duit dr dublin ireland UK. Melalui braclays tapi agent bracklays beritahu perlu bayar 1900 utk masukan ke dalam akaun saya...mohon pencerahan sis

    ReplyDelete
  75. Salam sis...sya da jual duit kertas lama kat mudah..and ada customer dri US nak bli...dia kata sya kena byar fee RM 350 utk duit tu masuk dlm account CIMB sya... betul ke camtu..?

    ReplyDelete
  76. Salam.. Saya nak tanya.. Kawan saya nak duit pada saya dr UK.. Dia minta swift code dan detail bank (maybank) saya pun google cari swift code untk maybank.. Saya hanya perlu pilih mana mana swift code branch maybank saja ke.. Atau branch acct maybank sya sendiri.. Plss tolong sis.. Kawan saya tgh tggu reply dr saya..

    ReplyDelete
  77. Adakah saya perlu ke bank branch yg saya bg untk cek duit ..

    ReplyDelete
  78. Slm...sy nk tye..kawn suami dari america ade trnsfer duit sbnyk 20,000 wang mlysia 84k kate nye...tpi die cakp suami sy kene buat pembayaran yuran pengaktifan sebanyk rm550..baru duit 2 secara autometiknya diaktifkn masuk kedlm accaun suami sy n wang itu di tukar kpd wng mlysia...BETUL KE SEMUA TU?

    ReplyDelete
  79. Slm...sy nk tye..kawn suami dari america ade trnsfer duit sbnyk 20,000 wang mlysia 84k kate nye...tpi die cakp suami sy kene buat pembayaran yuran pengaktifan sebanyk rm550..baru duit 2 secara autometiknya diaktifkn masuk kedlm accaun suami sy n wang itu di tukar kpd wng mlysia...BETUL KE SEMUA TU?

    ReplyDelete
  80. Slm...sy nk tye..kawn suami dari america ade trnsfer duit sbnyk 20,000 wang mlysia 84k kate nye...tpi die cakp suami sy kene buat pembayaran yuran pengaktifan sebanyk rm550..baru duit 2 secara autometiknya diaktifkn masuk kedlm accaun suami sy n wang itu di tukar kpd wng mlysia...BETUL KE SEMUA TU?

    ReplyDelete
  81. Semuanya Scammer... Janagn percaya. Fikirlah bagus2. Duut ada juta2 tapi fee charges pun x mampu bayar. Minta kita yg bayar. Apahal????? Lu fikirrlah sendiri😊😊😊😊

    ReplyDelete
  82. nak tanya yang ne, tak perlu buka akaun kat luar negara ka?

    ReplyDelete
  83. Adakah anda fikir mendapat pinjaman? Anda serius memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai hasrat anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman perniagaan dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut hubungi kami melalui e-mel (trabadovillaspin@gmail.com)

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum, bolh bg emel x?ade sadikit pertanyaan

    ReplyDelete
  85. SALAM KAWAN SAYA ADA KAWAN DIA JUAL DUIT LAMA...AND DIA DAH ADA CUSTOMER KAT US... ORANG US TU KATA KWN SAYA TU KNA BAYAR ACTIVION FEE DULU BARU DUIT TU AKAN MASUK KE BANK KAWAN SAYA.BETUL KE? MOHON PENCERAHAN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Situasi sama dengan aku. Dah settle ke bro? Ke belum.

      Delete
  86. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  87. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum saya nak tanya , saya ada berurusan dengan orang uk , ni first time saya berbisnes dgn orang luar negara , kalau orang luar negara bank in dalam account memang perlu ke kena settle fee payment untuk terima duit dari orang luar negara kalau tak settlekan duit tak akan masuk , macam mana ni saya dah la baru je first time jadi memang saya takutlah kalau saya bayar rm , tapi duit yang diorang kata diorang bank in kan dalam account saya tak dapat , cuma saya harap sangat mintak tolong jelaskan dekat saya kalau ada sesiapa yang tahu pasal ni boleh wassap saya atau call saya , nama saya amirul ikmal , no 01137430470

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya takut kena tipu jer , sebab dorang kata saya perlu activekan account saya kalau saya tak aktivkan saya tak akan dapat duit selagi saya tak buat fee payment ..buat pembarayan pulak dekat account yang diorang bagi ni nombor account 151240421720 yang diorang suruh bank in untuk saya activekan account duit dari luar negara ke account saya..

      Delete
    2. Saya takut kena tipu jer , sebab dorang kata saya perlu activekan account saya kalau saya tak aktivkan saya tak akan dapat duit selagi saya tak buat fee payment ..buat pembarayan pulak dekat account yang diorang bagi ni nombor account 151240421720 yang diorang suruh bank in untuk saya activekan account duit dari luar negara ke account saya..

      Delete
  89. Jangan bayar mana-mana cas kepada pihak lain selain dari bank akaun yang kita guna untuk transaksi. Itu semua scam. Cuba google dan contact bank oversea yang buat transaksi tersebut dan minta bank tersebut buat pengesahan sama ada transaksi tersebut ori atau fake. Itulah yang paling selamat.
    Sekarang ni scam berlaku di mana-mana, harus waspada.

    ReplyDelete
  90. Salam. Maaf sye ingin penjelasan . Rasanya ade yg sama ngn situasi saya.orang overseas ni dia nak beli barang. Dia bank in duit 8K USD to maybank. Dia pakai bank Wells fargo bank kalo x silap.Dia kate saya kne bayar activation fee sebanyak Rm550. Sekarang saya buntu. Adakahdia tuh scammer atau betol?. Saya Perlukan Kerjasama Kalian. Mohon Bantu

    ReplyDelete
  91. haiii sa nak tanya...sa pun ada jual duit lama..orang dr Us kata dia nk bli dgn hrg my150,000 ..and sa perlu bayr rm550 untuk actvtion fee..ada lah itu btul..dan sekg sa di minta membuat pembyaran rm1,200 untuk processing fee.?afa kh ini btul or scamm??
    bantu pncerahn seblum sa lesap duit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes sama lah .. hbis tuh bayar ke tuh ? Dpt tak ?

      Delete
  92. Salam..tuan sy hendak bertanya ni,blh tuan whatsapp sy di +60197690635 atau bg no whatsapp tuan.

    ReplyDelete
  93. Saya ade jual barang dengan org luar negara...pastu dia suruh saya bayar fee untuk duit tu sampai dlm akaun sya...btol or scam?

    ReplyDelete
  94. Sy ade jual satu brg kt mt saleh ni die kate duit yg nk bayar msh pending n sy perlu mngeluarkn rm350 utk fee charge bg pengeluaran sbyk 20000usd..mohon pencerahan😅

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum, saya nak tanya kalau org dari usa nak beli barang kita, kepada dia suruh kita bayar fee untuk aktifkan bank luar negara ye?? Saya suggest untuk guna western union tpi mereka tidak mahu, soalan saya ada cara lain tk dptkan duit cust dri overseas tanpa bayar fee

    ReplyDelete
  96. slm sy nak bertanya .Kawan saya dari UK nk masukan duit dlm acc sya sebanyak 20pound , dia kata dlm masa 3 hari . Masuk 3 hari seorang lelaki call and memperkenalkn diri dia dari agent remittance dept .Dia menyuruh saya membuat pembayaran fee sebelum tranfer duit tu ke acc sy sebanyak rm2950.00. selepas pembayaran itu dibuat baru duit akan tranfer ke acc sy dlm masa 1 jam. Adakah itu betul ?

    ReplyDelete
  97. Salam..saya nk tnya kawan saya dr uk nk kirimkan duit utk sy..blh terangkan x cara mcm mn dia blh gunakan untuk kirimkan duit dr sana terus kpd kepada sy..

    ReplyDelete
  98. Salam..saya nk tnya kawan saya dr uk nk kirimkan duit utk sy..blh terangkan x cara mcm mn dia blh gunakan untuk kirimkan duit dr sana terus kpd kepada sy..

    ReplyDelete