Sunday, January 18, 2015

Ana Afifah Mohamed..

Teringt di suatu petang, ketika sedang beratur membayar barang2 di dapur di sebuah kedai runcit Islam di East Acton, London.. Chasier yang sedang bertugas ternyata seorang muslim daripada negara Arab. Sampai ke giliranku membayar,

Are you also Imperial Student?
Yes, I am.
Previously I did my master there.
Oh okay, thats great.
What is your name?
My name is Afifah.
Subhanallah, you have such a beatiful name. Absolutely you know the meaning of your name. May Allah bless you.
Yes, yes I know. May Allah bless you too. Thank you .

Sepanjang perjalanan pulang ke rumah, aku tersenyum. Adakalanya, apabila kita menyebut nama sahabat2 kita, jarang untuk kita bertanya apakah maksud di sebalik nama tersebut. Pernahkah kita terfikir? sedangkan setiap kali kita menyebut nama seseorang adalah seperti kita berdoa agar beliau adalah cerminan kepada maksud nama mereka tersebut..

Jom kita menyusuri maksud nama masing-masing. Ya Allah, sungguh diri ana masih jauh dari makna sebenar nama ini.

Afifah
- Yang berbudi bahasa
-Yang bekerhormatan
-Yang lemah lembut

Jom kita renung balik, adakah nama kita seperti diri kita. Dan tnya pada kawan, adakah nama kita seperti diri kita. Guess what will be their answer?? hehe...















2 comments:

  1. Assalamualaikum Afifah. Salam perkenalan. Saya Irina, terjumpa blog ini semasa saya sedang menyiapkan dokumen-dokumen untuk menyambung pelajaran ke UK. In sya Allah, saya akan ke Imperial pada bulan April nanti dan jika Afifah tidak keberatan, saya ingin bertanya serba sedikit tentang Imperial dan London. Saya ke sana nanti hanya seorang, dan setakat ini tiada lagi rakan-rakan @ kenalan yang berada di London. Kebanyakannya berada di luar London. Jadi, jika boleh, emel saya adalah irinaharun@gmail.com.

    Terima kasih dan wassalam. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam wbt.

      Irina,tahniah moga Allah selalu permudahkan urusan sis.
      Boleh hubungi saya di
      afifah_sky90@yahoo.com

      salam ukhuwah :)

      Delete