Tuesday, April 30, 2019

Tip Memilih Supervisor PhD

In sha Allah pada entri kali ini, saya akan berkongsi sedikit sebanyak pengalaman saya dalam memilih supervisor (SV). Walau pengalaman ini tidak seberapa,saya berharap sedikit sebanyak dapat memberi gambaran dan panduan kepada para pembaca yang mungkin berniat untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat MSc atau PhD terutama di luar negara.

Sebelum meneruskan pembacaan, suka saya tekankan di sini bahawa semua maklumat di bawah adalah daripada pengalaman dan cadangan saya semata-mata. dan anda tidak perlu bersetuju dengan semua maklumat ini :) Selamat membaca.

Tips memilih SV


1. Jika boleh, carilah SV daripada universiti yang terkemuka
Kebanyakkan universiti terkemuka mempunyai "postgraduate support system" yang sangat baik contohnya University of Oxford. Sistem sokongan seperti adalah sangat penting bagi membantu perkembangan perjalanan PhD seseorang pelajar. Dengan sokongan luar seperti support sistem daripada college (independent daripada supervisor), segala masalah adalah lebih senang untuk diselesaikan terutamanya apabila melibatkan masalah supervisor. 


2. Bagaimana bakal SV membalas email
Sekiranya anda ada menghantar email kepada bakal SV, contoh memberitahu minat untuk membuat PhD atau MSC dibawah beliau, cuba anda teliti balasan email daripada mereka. Balasan email memberi banyak maklumat mengenai bakal SV tersebut:

  - Adakah bakal SV cepat atau lambat membalas email
    (Sekiranya cepat, saya andaikan dia merupakan seorang yang aktif dan peka dalam membuat sesuatu. Cth terdekat adalah SV saya).
  - Sekiranya anda ada bertanya kepada bakal SV pada email sebelumnya, adakah balasan email      daripada bakal SV ada menerangkan panduan bagaimana untuk mencari atau menyelesaikan perkara tersebut.
    Sekiranya beliau menerangkan sedikit sebanyak bagaimana untuk mendapatkan jawapan tersebut, saya yakin beliau adalah seorang yang akan sentiasa memberi tunjuk ajar kepada pelajarnya.


3. Kumpulan penyelidikan yang besar 
Apabila bakal SV mempunyai group research yang agak besar, ini bermakna kebarangkalian untuk mendapat tunjuk ajar daripada post doc juga adalah lebih besar. Mendapat tunjuk ajar daipada post doc sepanjang PhD adalah sangat membantu. Di samping itu, kumpulan penyelidikan yang besar juga memberi impak kepada penerbitan kerana kita bekerja secara berkumpulan dan secara tidak langsung penerbitan juga lebih banyak.


Sekian saja perkongsian saya. Sekiranya para pembaca mempunyai cadangan atau pengalaman lain, bolehlah berkongsi di ruang komen untuk panduan kita semua :)






2 comments:

  1. Salam puan, sy Liyana, jika ade mse trluang boleh x whtsapp sy 0176611143. Sy ade bbrapa soalan ingn brtnye mngenai bydpa dan oxford. tq :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hope everything that we discussed will help you. :)

      Delete