Saturday, November 26, 2016

My DPhil Buddy

Masih teringat pengalaman sebelum melanjutkan PhD. Saya banyak bertanya dengan senior dan pelajar PhD lain mengenai tip-tip untuk memilih supervisor dan kumpulan penyelidikan. Antara pesanan yang saya rasakan sangat berguna adalah dengan mencari supervisor yang mempunyai pelajar PhD dan Post Doc.

Jika supervisor merupakan seorang yang agak sibuk, kehadiran post doc dan kawan PhD yang memahami akan sangat membantu melicinkan proses perjalanan PhD. Ini bukan bermakna kita perlu bergantung dengan mereka, tetapi dengan memanfaatkan keberadaan mereka dengan bertanya, saling bertukar pendapat mengenai penyelidikan, berbincang, meminta nasihat dan banyak lagi in sha ALLAH akan mempermudahkan lagi urusan seharian PhD. 

Alhamdulillah saya dikurniakan 'DPhil buddy' yang sangat memahami. The US army airforce, Huck (Gambar di bawah). Beliau sudah berumur 42 tahun dan merupakan seorang pensyarah di US. Kelebihan beliau yang pandai mengajar sangat membantu saya dalam banyak segi sepanjang sudah dua bulan berada di Oxford. Selain beliau, post doc di sini juga sangat membantu. Tidak putus-putus mengajar walaupun mereka kesibukan dengan penyelidikan di Oxford.

Alhamdulillah dengan rezeki kawan-kawan yang sangat membantu. Kepada pembaca di sana yang sedang merancang untuk melanjutkan pelajaran, boleh timbang tara nasihat di atas. Moga Allah permudahkan urusan saya dan semua pembaca. Amin Ya robbal alamin.

8.00 malam - Muka kepenatan seharian membuat penyelidikan. (Huck & Me) 


No comments:

Post a Comment